Proximus uit kritiek op ‘ongelijke’ fiberuitrol DIGI

Belgische consumenten kunnen sinds 11 december voor stuntprijzen vast en mobiel internet afnemen bij DIGI. Tenminste, als zij op de juiste locatie wonen: hoewel DIGI in heel België actief is met mobiel internet, is het vaste netwerk beperkt tot zo’n 10.000 huishoudens in de Anderlechtse wijk Kuregem. DIGI zegt het aantal aansluitbare huishoudens snel uit te breiden, met 140.000 aansluitingen die al gepland staan. In volgende fasen wil de provider stapsgewijs meer huishoudens aansluiten in grote steden. Kijk echter niet verbaasd op als DIGI jouw woning overslaat vanwege te hoge aansluitkosten, aldus Proximus-CEO Guillaume Boutin (via Data News).
Boutin stelt bekend te zijn met gevallen waarin DIGI woningen overslaat vanwege een fiberaansluiting die ’te duur’ is, terwijl andere woningen in dezelfde straat wél worden aangesloten. Over het algemeen kijkt DIGI bij de uitrol naar locaties met de laagste investeringskosten, waardoor bepaalde gebieden in een stad mogelijk (tijdelijk) buiten de boot vallen als de kosten te hoog zijn.
Ongelijkheid als gevolg
Ongelijkheid is een mogelijk gevolg van de aanpak die DIGI hanteert: het kan zomaar gebeuren dat jouw buren een fiberaansluiting krijgen van DIGI, terwijl jouw woning niet op dit snelle internet wordt aangesloten. Naast het verschil in snelheid is dit ook merkbaar in de portemonnee, merkt Boutin op. Uiteindelijk kan het zelfs leiden tot “een nieuwe digitale kloof”, klinkt het.
Ongekend lage prijzen
DIGI mag dan wel met ongekend lage prijzen pronken: de kans dat je hiervan kunt profiteren is vrij klein, zelfs als je in een aansluitbaar gebied woont. Boutin vraagt zich af of dit anno 2025 nog een wenselijk model is, waarbij telecomproviders verschillende prijzen hanteren “afhankelijk van de zone”. Hij vroeg zich daarnaast hardop af of het huidige model voor de fiberuitrol in België, waarbij bedrijven zoals DIGI enkel lucratieve gebieden aansluiten, op termijn houdbaar is.
Moet er niet een soortgelijk model komen als bij de uitrol van mobiele netwerken? Providers die tijdens een frequentieveiling mobiele frequenties aanschaffen – zoals voor 5G – moeten verplicht een landelijk dekkend netwerk aanbieden. De vraag is natuurlijk wat dit betekent voor DIGI en soortgelijke prijsvechters: zouden de kosten voor hen niet te hoog oplopen om zulke goedkope abonnementen te blijven aanbieden?
Volgens Boutin is dat zeker het geval bij DIGI: de 10 euro per maand die zij rekenen, is onvoldoende om de kosten van een landelijk fibernetwerk te dekken.
Klachtenregen
Terwijl de CEO van Proximus kritiek uit op de fiberuitrol, krijgt DIGI ook een tik op de vingers van de Belgische Ombudsdienst Telecom. De klantenservice van de nieuwe provider is volgens de Ombudsdienst te ‘slecht bereikbaar’. Bovendien duurt het overstappen van provider te lang. DIGI beloofde onlangs al beterschap en verwees naar de plotselinge toestroom van klanten en de feestdagen als redenen voor de problemen. Nu de feestdagen al geruime tijd achter ons liggen, lijken die problemen echter aan te houden.
Dorian Kronenwerth, Customer Care Director van DIGI Belgium, zegt bekend te zijn met de problemen en belooft verbetering. “Onze klantendienst biedt op dit moment nog niet de kwaliteit die wij graag zouden willen en daarvoor wil ik mij in naam van DIGI excuseren,” aldus Kronenwerth.