5,1 miljard advertenties weggevaagd: zo houdt Googles AI het internet veilig

Consumenten kennen Googles Gemini-AI-model vooral van de Gemini-chatbot, maar datzelfde systeem wordt ook ingezet om op grote schaal het advertentiebeleid te handhaven. Dit leidde in 2024 tot het verwijderen van meer dan 5,1 miljard advertenties. Daarnaast werden beperkingen opgelegd aan nog eens 9,1 miljard advertenties en zijn 39,2 miljoen adverteerderaccounts opgeschort, aldus Google in zijn rapport.
Vergeleken met 2023 is er sprake van een lichte daling in het aantal verwijderde advertenties. Toen ging het om ruim 5,5 miljard stuks. Het aantal verwijderde adverteerderprofielen lag toen echter lager, op 12,7 miljoen.
Misbruik van advertentienetwerk
Google stelt advertenties te blokkeren die “schadelijk zijn voor gebruikers en het gehele adverteerders-ecosysteem”. In verreweg de meeste gevallen (793,1 miljoen) ging het om advertenties die misbruik maakten van het advertentienetwerk, gevolgd door schendingen van merkrechten (503,1 miljoen) en gepersonaliseerde advertenties (491,3 miljoen). Wettelijke vereisten leidden tot 280,3 miljoen verwijderde advertenties. Ongewenste advertenties over financiële dienstverlening maken de top vijf compleet, met 193,7 miljoen blokkades.

De zoekgigant zegt zich in 2024 in het bijzonder te hebben gericht op scamadvertenties. In totaal werden er 415 miljoen van dit soort advertenties geblokkeerd. Daarnaast zijn 5 miljoen adverteerderprofielen in verband met scams verwijderd. Google richtte zich vooral op advertenties die misbruik maakten van de bekendheid van publieke figuren, waarbij ten onrechte werd gesuggereerd dat zij bepaalde producten zouden aanprijzen.
Na het ontdekken van dit type fraude stelde Google een team van “ruim 100 experts” samen om de scams te analyseren en effectieve tegenmaatregelen te ontwikkelen. Zo werd het ‘Misrepresentation’-beleid aangescherpt. Daarna werden ruim 700.000 advertentiepartners definitief verbannen van Google Ads en zag het bedrijf een daling van 90 procent in dit type advertenties.
Actie tegen uitgevers
Het advertentiebeleid van Google beperkt niet alleen adverteerders, maar geldt ook voor uitgevers die advertenties van Google op hun website tonen. In het afgelopen jaar ondernam Google ruim 1,3 miljard keer actie tegen pagina’s die het beleid overtraden.

Het ging daarbij vooral om pagina’s met seksueel getinte content (1,2 miljard), gevaarlijke of denigrerende inhoud (24,8 miljoen) en malafide of ongewenste software (19,3 miljoen). Ook werd actie ondernomen tegen pagina’s waarop vuurwapens (12,8 miljoen) en tabak (5 miljoen) werden gepromoot.
Rol van AI bij handhaving
Volgens Google speelt kunstmatige intelligentie een belangrijke rol bij het handhaven van het advertentiebeleid. “LLM’s hebben niet alleen de handhaving verbeterd, maar stellen ons ook in staat om proactiever dan ooit op te treden tegen misbruik,” aldus het bedrijf.
Met andere woorden: dankzij AI kan Google trends in schadelijke advertenties vroegtijdig signaleren en snel ingrijpen. Dat is volgens het bedrijf noodzakelijk, aangezien “kwaadwillende actoren voortdurend hun tactieken aanpassen om detectie te ontwijken”. Op dat punt komt Gemini in beeld: deze nieuwste modellen kunnen met minder data tot een beslissing komen en zijn beter in staat legitieme bedrijven van malafide spelers te onderscheiden.
In 2024 alleen al werd het AI-model vijftig keer geoptimaliseerd voor het opsporen van ongewenste advertenties. Dat vergt veel tijd en geld, maar leverde ook resultaat op: 97 procent van de webpagina’s waarop actie werd ondernomen, werd automatisch gedetecteerd door AI. Zonder die technologie zou aanzienlijk meer mankracht nodig zijn geweest.
Daarnaast neemt AI een deel van de onderzoeksbelasting over van menselijke medewerkers, waardoor onderzoeken sneller kunnen worden afgerond. Zo zijn in 2024 miljarden advertenties geblokkeerd voordat gebruikers ze überhaupt te zien kregen.