ING België lanceert functie om bankfraude te detecteren

ING speelt hiermee naar eigen zeggen in op de groeiende vraag van Belgen (79%) die “meer ondersteuning vragen van hun bank in de strijd tegen fraude”. Meer specifiek gaat het om de aanpak van helpdeskfraude, waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers om geld afhandig te maken.
Check je Gesprek
Voor veel consumenten blijkt het lastig om te achterhalen of er sprake is van fraude. Criminelen zetten vaak druk en spelen in op emoties, in de hoop dat slachtoffers niet al te veel nadenken. Met ‘Check je Gesprek’ kunnen klanten eenvoudig controleren of het daadwerkelijk ING is die belt, of dat ze een fraudeur aan de lijn hebben.
De optie verschijnt voortaan op het startscherm van de ING-app. Nadat een klant erop tikt, kan die het telefoonnummer invoeren. Vervolgens wordt gecontroleerd of er op dat moment een ING-medewerker in gesprek is met die klant. Is dat niet het geval, dan verschijnt er een waarschuwing met uitleg over wat te doen bij bankfraude. In zo’n geval is het uiteraard verstandig om meteen op te hangen.
ING lanceerde dezelfde functie een jaar eerder in Nederland. Met succes: het aantal gevallen van bankhelpdeskfraude onder Nederlandse ING-klanten is met 43% gedaald. Bovendien zegt 78% van de Nederlandse gebruikers zich weerbaarder te voelen tegen fraudeurs, doordat ze snel kunnen controleren of een telefoontje legitiem is.
Live inzicht in telefoongegevens
In Nederland wordt intussen gekeken naar mogelijkheden om de telecommunicatiewet zo aan te passen dat banken inzicht krijgen in telefoongegevens van klanten. Niet om hen te bespieden, maar om potentiële helpdeskfraude tijdig te detecteren en klanten te waarschuwen bij overboekingen.
Nieuw is dat concept niet. In het Verenigd Koninkrijk bestaat al een soortgelijke maatregel onder de naam ‘Line Busy’, die controleert of iemand telefonisch contact heeft tijdens een overboeking.