Samsung komt (deels) weg met bewust vertragen Galaxy S22-telefoons

Samsung heeft een rechtszaak in Zuid-Korea grotendeels in zijn voordeel kunnen afronden. De rechter oordeelde dat het bedrijf zich weliswaar schuldig heeft gemaakt aan misleidende communicatie rond de prestaties van de Galaxy S22, maar dat het geen schadevergoeding hoeft te betalen aan gedupeerde klanten.
Begin 2022 kwam aan het licht dat Samsung de prestaties van zijn fonkelnieuwe Galaxy S22-toestellen kunstmatig beperkte via de zogeheten Game Optimizing Service (GOS). De functie werd automatisch ingeschakeld bij games en had als doel om oververhitting tegen te gaan. Het probleem? Gebruikers konden de ’throttling’ aanvankelijk niet uitzetten, en Samsung repte er met geen woord over bij de lancering.
Rechtszaak tegen Samsung
Een groep van ruim 1.800 Zuid-Koreaanse gebruikers stapte naar de rechter en eiste 300.000 won (omgerekend zo’n 221 euro) per persoon. De rechter gaf hun deels gelijk: Samsung had inderdaad onvolledige en potentieel misleidende informatie verspreid. Maar de rechter vond ook dat er onvoldoende bewijs was dat gebruikers écht schade hadden geleden. Bovendien zou het om een beperkte impact gaan, alleen bij “hoog gespecificeerde” games, en niet bij algemene prestaties van het toestel.
Wat olie op het vuur gooide destijds, was dat benchmark-apps ongemoeid werden gelaten door de GOS-software. Oftewel: Samsung toonde betere prestaties in tests dan bij daadwerkelijk gebruik. Dat kwam de geloofwaardigheid natuurlijk niet ten goede kwam. Pas later bracht het bedrijf een software-update uit waarmee gebruikers meer controle kregen over die throttling.