Amerikaanse luchtverkeersleiding werkt nog met Windows 95 en floppy’s

Dat bevestigde Chris Rocheleau, waarnemend topman van de Federal Aviation Administration (FAA), tijdens een hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden. De FAA wil het verouderde systeem eindelijk vervangen en roept bedrijven op om voorstellen in te dienen voor de langverwachte modernisering, zo berichtte Tom’s Hardware.
“Er is geen plaats meer voor floppydisks of papieren stroken”, aldus Rocheleau. Ook minister van Transport Sean Duffy onderstreepte het belang van de operatie: “Dit is het belangrijkste infrastructuurproject in de VS in decennia.”
30 jaar oude tech in de cockpit
Gek genoeg functioneren de systemen vandaag doorgaans nog best betrouwbaar. In veel torens noteren luchtverkeersleiders nog met pen en papier, of wisselen ze data uit met floppydisks. Windows 95 (op de markt gebracht in1995) blijft in sommige gevallen nog het kloppend hart van de luchtverkeersleiding.
Volgens Tom’s Hardware zijn maar liefst 51 van de 138 systemen bij de FAA “niet langer duurzaam” door een gebrek aan reserveonderdelen en verouderde functionaliteit. En toch is de FAA niet de enige instantie die vasthoudt aan verouderde technologie: het metrosysteem in San Francisco draait bijvoorbeeld nog op DOS vanaf 5,25-inchdiskettes. In Japan kampen overheidsdiensten met soortgelijke problemen.
Niet zomaar een IT-upgrade
De geplande modernisering is geen gewone systeemupdate. De luchtverkeersleiding moet 24/7 operationeel blijven: je kunt een toren voor het luchtverkeer niet zomaar even uitzetten om een computer te vervangen. Nieuwe systemen moeten bovendien voldoen aan strenge beveiligingsnormen, want een cyberaanval op de luchtverkeersinfrastructuur zou dramatische gevolgen kunnen hebben voor de nationale veiligheid en economie.
Toch is niet iedereen overtuigd van het welslagen van de operatie. Luchtvaartanalist Robert W. Mann Jr. blijft sceptisch: “Al dertig jaar horen we hetzelfde verhaal. Geef ze geld, ze bouwen een nieuw systeem, en het zou beter moeten werken. Maar de resultaten blijven uit.”
Dringende nood aan actie
Critici wijzen op recente incidenten als bewijs dat het systeem kwetsbaar is geworden. In januari 2023 viel het ‘Notice to Airmen’-systeem uit, waardoor alle vluchten in de VS twee uur lang aan de grond bleven. Oorzaak: corrupte databestanden en een verouderde infrastructuur. Ook een communicatiepanne op Newark Airport leidde recent nog tot vertragingen en annuleringen.
Het ministerie van Transport mikt op een vierjarige overgangsperiode, al noemen experts dat “wild optimistisch”, vooral omdat er nog geen duidelijk budget is vastgelegd. Wel organiseert de FAA binnenkort verschillende ‘Industry Days’ waarop bedrijven hun oplossingen kunnen voorstellen. Minister Duffy benadrukt de urgentie: “Dit is geen politiek punt. Iedereen beseft dat dit móét gebeuren.”