Google wil concurrerende shops en reisplatforms prominenter tonen

De aanleiding is de Digital Markets Act (DMA), de wetgeving die vorig jaar in Europa van kracht werd om machtsmisbruik door grote techbedrijven aan te pakken. Een belangrijk onderdeel van de regels is dat bedrijven zoals Google hun eigen diensten niet mogen voortrekken in zoekresultaten. Daarbovenop mag de zoekreus niet zomaar verschillende diensten combineren. Bij overtredingen kunnen boetes oplopen tot 10 procent van de wereldwijde jaaromzet, en zelfs 20 procent bij herhaaldelijke inbreuken.
Miljardenboetes dreigen
De druk op Google is niet nieuw: vorig jaar verloor het bedrijf een slepende rechtszaak over een boete van 2,4 miljard euro. Die kreeg de zoekreus opgelegd omdat hij concurrenten buitenspel zou hebben gezet met zijn eigen prijsvergelijkingsdienst. In maart van dit jaar kwam daar nog een waarschuwing bij van de Europese Commissie, specifiek over Google Flights, dat volgens Brussel oneerlijk zou worden bevoordeeld.
Als reactie werkt Google nu aan een nieuwe lay-out voor zoekresultaten, zo weet Bloomberg. Daarin zou een nieuwe, speciale box komen te staan met daarin externe prijsvergelijkingssites en reisplatforms. De gebruiker krijgt zo meteen zicht op relevante alternatieven, zoals Booking of Expedia, of kan direct doorklikken naar een hotel of luchtvaartmaatschappij. Het meest relevante platform verschijnt bovenaan, met overige opties via een drop-downmenu.
Eerdere pogingen van Google om aan de regelgeving te voldoen (zoals het toevoegen van extra links naar vergelijkingssites) gingen niet ver genoeg, volgens de Commissie. Door nu concurrenten letterlijk op de plek te zetten waar voorheen Googles eigen diensten prijkten, lijkt het bedrijf eindelijk gehoor te willen geven aan de strenge eisen van de DMA. De Europese Commissie moet het voorstel nog officieel beoordelen. Wordt vervolgd.