"Utrecht, The Netherlands - June 12, 2011: A magnifying glass on the Google homepage. Google is the most popular web search engine."

We kunnen geen dag meer zonder het internet, waarbij we ontzettend veel gebruikmaken van de zoekmachine Google. Maar wat gebeurt er achter de schermen als je een woord googelt?

Advertentie

Als je erover nadenkt, is het vreemd dat we zo verbonden zijn met Google. Dankzij hun technische en zakelijke visie kunnen mensen van over de hele wereld gratis het internet doorzoeken. Ze vinden het adres van hun favoriete restaurant, het recept om koekjes te bakken met de kleinkinderen, informatie voor werkstukken over het ontstaan van de neusfluit en nog veel meer. Maar wat gebeurt er achter de schermen bij Google?  

De pijlers van Google 

Achter alle diensten van Google staat een vrij eenvoudige filosofie. De missie van Google is zo helder opgesteld, dat het zelfs voor de grootste leken begrijpelijk is. Zo heeft Google zich tot doel gesteld om de meest relevante en betrouwbare informatie te leveren. Daarbij willen ze de toegang tot informatie maximaliseren: niemand mag worden buitengesloten. De presentatie van de informatie moet op de meest gangbare manier gebeuren, maar wel met privacy en veiligheid in gedachten.

Om dat te bekostigen… moeten er advertenties worden verkocht. Voor je iets kan melden, moet je natuurlijk weten waar je het over wil hebben. Dat is ook Googles grootste bezigheid: het doorspitten van het internet, zoekend naar wat er allemaal te vinden is. Iedere webpagina wordt geïndexeerd en beoordeeld op heel wat vlakken. Natuurlijk wordt de tekst geanalyseerd. Waar gaat het over en wat biedt de pagina? Iemand kan wel schrijven over koekjes, maar is dat een recept, een gedicht of een smaaktest?

Hoewel bondige zoekopdrachten beter zijn, vindt er door spraakgestuurd zoeken een verschuiving plaats naar langere zoekopdrachten. 

Robots en crawlers 

Nu wordt het een beetje sciencefiction. Google heeft namelijk heel wat software op de achtergrond draaien, die continu het internet afstruint om iedere webpagina binnen een website te doorzoeken. Dat doen ze met ‘crawlers’ of ‘spiders’. Deze spiders zoeken naar bepaalde elementen en maken daar een notitie van in de database. Technieken als beeldherkenning, OCR (Obscure Character Recognition) en geluids- en stemherkenning maken het mogelijk om ook video, afbeeldingen en muziek te indexeren. Webbouwers kunnen deze kruipertjes helpen door het aanbieden van een sitemap (een database met daarin de structuur van de website netjes uiteengezet) en een bestandje robots.txt, waarin ze kunnen aangeven welke onderdelen van de website overgeslagen mogen worden of hoe actief crawlers op de website mogen zijn. Crawlers blijven actief en blijven regelmatig iedere webpagina opnieuw bezoeken. Er zou maar eens iets gewijzigd moeten zijn…  

Relevantie van een webpagina 

Met behulp van de informatie van de crawlers moet Google eigenlijk maar zien welke pagina’s belangrijk zijn en welke niet. Er is een vrij uitgebreide lijst met elementen waar Google op let, maar er zijn er een paar extra belangrijke bij. Zoals de inhoud: Google kijkt naar de woorden op de pagina en bepaalt het onderwerp van de pagina. Daarbij zoekt de machine naar specifieke trefwoorden, die in de zoekdatabase worden verwerkt. Belangrijk daarbij is de titel, die je bovenaan het tabblad krijgt te zien.

Ook titels in de tekst zelf zijn hiervoor belangrijk. Websites met jouw zoektermen als titel hebben een streepje voor. Staan de zoekwoorden ook in de samenvatting ofwel de beschrijving van een pagina? Weer een pluspunt. Tot slot telt de URL mee van een webpagina: komen de zoekwoorden daarin terug? Tot slot kijkt Google naar Backlinks, ofwel: hoeveel andere webpagina’s linken naar deze pagina? Dat geeft aan hoe populair die pagina is. Voor webdesigners en -bouwers is het zaak om zoveel mogelijk informatie op een presenteerblaadje aan te reiken.

Daar geeft Google ook genoeg handvaten voor. Met zogeheten Rich Snippets kunnen ontwikkelaars code inbouwen om bepaalde informatie aan te geven. Zo is er code voor webshops, waarin per product kan worden aangegeven om welk product het gaat, wat het kost, welke afbeelding erbij hoort en meer praktische productinformatie. Of voor recepten, waarbij de bereidingstijd, ingrediënten, stapsgewijze instructies en zelfs filmpjes aangeduid kunnen worden. Zo zijn er tal van onderwerpen waar concrete informatie voor aangereikt kan worden. Google beloont deze inspanningen weer met een hoger plekje in de zoekresultaten. 

Miljarden webpagina’s zijn geïndexeerd en opgeslagen op servers, verspreid over de hele wereld. 

Zoeken maar! 

Zodra iemand een zoekopdracht typt in Google, wordt deze vraag door de enorme databases gehaald, die verspreid zijn over de hele wereld. Deze databases bevatten informatie van alle websites ter wereld, maar zijn voornamelijk gericht op de lokale doelgroep. Binnen deze databases wordt gezocht op de gegeven zoekopdracht. Hoe beter die zoekopdracht, hoe beter het resultaat. Is je zoekopdracht wat onduidelijk, dan moet Google gokken waar je naar op zoek bent. Naast de tekst in webpagina’s, worden ook afbeeldingen, liedjes, filmpjes en andere content doorzocht en getoond in de zoekresultaten. De resultaten worden vervolgens getoond volgens wat Google denkt dat jij wil zien.

Multimedia heeft daarbij voorrang: filmpjes en afbeeldingen hebben blijkbaar een grote aantrekkingskracht op gebruikers van de zoekmachine. Daarnaast komen in de zoekmachine adverteerders bovenaan de zoekresultaten te staan. Daarmee betaalt Google uiteindelijk de rekeningen en kunnen wij kosteloos gebruikmaken van al die gratis diensten. Krachtige processoren en imposante datanetwerken doorzoeken de database met miljarden zoekresultaten op jouw termen en komen in een oogwenk met de juiste resultaten. Maar: hoe specifieker de zoekopdracht, hoe beter de resultaten zullen zijn. Daarbij houdt Google ook rekening met je eerdere zoekopdrachten. Zelfs je huidige locatie kan hierin een rol spelen. Zoek je bijvoorbeeld naar een restaurant of winkel, dan zal je positie bepalen welke winkels of restaurants er in jouw regio te vinden zijn. 

Zelfs jouw positie wordt meegenomen in de zoekresultaten.

Een van de nieuwere ontwikkelingen is de zogeheten Kenniskaart, een blok met kant-en-klare informatie die aan de rechterkant van de Google zoekresultaten verschijnt. Het lijkt een beetje een bonte verzameling aan informatie, maar bevat in feite uittreksels van de topresultaten van jouw zoekopdracht. Adresgegevens, openingstijden, een korte samenvatting, beoordelingen en afbeeldingen worden daar op een visueel aantrekkelijke manier aangeboden. Klaar om te klikken! Deze kenniskaart laat ook zien hoe Google de website beoordeelt en indeelt in de database: locatie, geschiedenis, opinie, afbeeldingen, filmpjes… het zijn allemaal segmenten waar Google websites op kan indelen. 

Zo kom je hoger in Google 

Ben je webbeheerder, ontwikkelaar of ontwerper? Dan zijn er heel wat elementen waar je op moet letten bij het ontwikkelen van een website. Ben je betrokken bij het technische aspect van een website? Let er dan op dat de website snel en licht is. De snelheid speelt namelijk een steeds grotere rol voor het beoordelen van Google. Bied afbeeldingen aan in het juiste formaat waarin ze gebruikt worden, zorg dat je site technisch goed in elkaar steekt.

Ben je betrokken met het vullen van de website? Onderzoek dan hoe mensen op je website komen. Tools als Google Analytics en Google Search Console laten zien via welke zoekopdrachten mensen op je website komen. Gebruik die kennis om teksten te (her)schrijven, waarbij je de belangrijkste zoekwoorden een paar keer in de tekst gebruikt, maar ook in je titel, URL en de titel en omschrijving van je afbeelding. WordPress-gebruikers profiteren hierbij van de plug-in YOAST SEO, maar er zijn meer gereedschappen die je een handje helpen.