Review Sony DSC-QX10: een camera voor je smartphone

Innovatief concept
Beperkte app
Kleine beeldsensor
WiFi-verbinding wat omslachtig
Aanbevolen prijs: €200
Met de DSC-QX10 van Sony verander je je smartphone in een handomdraai in een compactcamera. Is dit de oplossing voor de smartphonefotograaf?

De compactcamera wordt steeds meer vervangen door de smartphone, maar de kwaliteit van die laatste is voorlopig nog niet op hetzelfde niveau en ook het ontbreken van een goede zoomfunctie is een gemis. Heel wat fabrikanten proberen hier een creatieve oplossing voor te vinden. Zo hebben we eerder reeds de Galaxy S4 Zoom van Samsung uitgebreid besproken, maar ook Sony kwam tijdens de afgelopen IFA-beurs in Berlijn met een creatief concept aanzetten.

De DSC-QX10 heeft op het eerste gezicht wat weg van een verwisselbare lens. Je zou zo de achterdop willen verwijderen om hem op een camera te schroeven. Maar schijn bedriegt: het toestel bevat niet alleen een lens, maar ook een 18 megapixel beeldsensor en een beeldprocessor die de informatie van de sensor omzet naar een digitale foto. Het belangrijkste verschil met een normale camera is dat het geen scherm heeft.

Het is immers de bedoeling dat je hem koppelt met een smartphone, en het smartphonescherm gebruikt om te fotograferen en te filmen. Dat koppelen gebeurt fysiek en digitaal. Voor de fysieke link zorgt de meegeleverde houder waarin je de cameramodule vastschroeft. Aan de achterzijde zitten twee uitklapbare klemmetjes waarmee je de houder aan een smartphone hangt. De houder past volgens Sony op smartphones van 54 tot 75 mm breed en maximaal 13 mm dik. Wij konden de QX10 alvast probleemloos bevestigen op verschillende toestellen, waaronder een Sony Xperia Z1, een Nexus 4, een iPhone 5 en zelfs de Galaxy Note 3.

Draadloos koppelen

Voor de digitale koppeling zorgt de ingebouwde WiFi in de cameramodule. Via de WiFi-instelling van je smartphone kies je dat netwerk om de camera met de smartphone te laten communiceren. Ondersteunt je smartphone NFC (near field communication), dan zou het moeten volstaan om tegen de camera te tikken om een WiFi-verbinding op te zetten. In realiteit blijkt dat echter niet altijd van een leien dakje te verlopen.

Als alles eenmaal gekoppeld is, kan je de camera bedienen via de app Sony PlayMemories Mobile voor Android of iOS. Op het scherm zie je het livebeeld door de cameralens. Door op het scherm te tikken, kies je een scherpstelpunt, en als je op de ontspanknop op het scherm tikt, maak je een foto of start je een video-opname. Via de zoomknoppen kan je de optische zoom activeren om in- of uit te zoomen. Voor de rest valt er niet veel in te stellen, zeker niet in de opnamestand ‘Intelligent automatisch’ of ‘Superieur automatisch’.

Sony heeft er goed aan gedaan om – in tegenstelling tot de Galaxy S4 Zoom - de smartphone en lens gescheiden te houden, maar ook deze oplossing heeft zo zijn problemen. Het opzetten van de WiFi-verbinding zorgt ervoor dat fotograferen met de QX10 toch altijd wat omslachtig verloopt. Wil je met de QX10 een spontaan moment vastleggen, dan kan je maar beter hopen dat er al verbinding is gemaakt of je komt hopeloos te laat. Gelukkig is de WiFi-verbinding wel erg stabiel.

Discreet fotograferen

Dankzij de WiFi-verbinding hoeft de QX10 dus niet op de smartphone te blijven zitten. Zolang de verbinding intact blijft, kan je de camera in je hand houden of ergens neerzetten en van op afstand bedienen. Omdat je op het smartphonescherm een live preview krijgt, kan je perfecte selfies maken. Ook voor discrete straatfotografie opent de QX10 perspectieven. Je kan jezelf voordoen als de zoveelste smartphoneverslaafde die constant zijn mails of zijn Facebook-pagina loopt te checken, terwijl je in feite op je smartphonescherm ziet wat de camera in je andere hand registreert.

De QX10 maakt foto’s met 18 miljoen pixels, met een bestandsgrootte rond de 6 megabyte. Gelukkig worden die verkleind naar 2 miljoen pixels voor ze naar je smartphone gestuurd worden. De originele bestanden staan op een micro SD-geheugenkaartje in de QX10 en kunnen desgewenst naar je smartphone gekopieerd worden. Tijdens mijn test wou ik uiteraard zo snel mogelijk een foto delen via Facebook, maar daar liep ik tegen een beperking aan. Omdat de smartphone gekoppeld was aan het WiFi-netwerk van de QX10 kreeg ik geen internetverbinding. Ik moest de WiFi-verbinding verbreken om dan via het datanetwerk de foto te verzenden.

Ik plaatste de QX10 op de grond en lokte de mussen met wat kruimeltjes. Via de app kon ik scherpstellen en afdrukken.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de QX10 staat op het niveau dat ik verwachtte van een compactcamera met dezelfde sensor en lens. Het dynamisch bereik wordt door de beeldprocessor ‘geoptimaliseerd’, wat wil zeggen dat schaduwpartijen opgehelderd worden. Als je inzoomt op ware grootte zie je daardoor wel ruis in de donkere partijen en verlies je scherpte. Door de kleine sensor is hij minder geschikt voor opnames bij weinig licht.

De QX10 is een verfrissend innovatief concept. Hij lijkt in de eerste plaats bedoeld voor verstokte smartphonegebruikers die af en toe een camera met een behoorlijke optische zoom nodig hebben, en daarvoor geen volwaardige compactcamera wensen mee te nemen. Wie een echte camera gewend is, zal op de QX10 een pak instelmogelijkheden, scènepresets en digitale filters missen – al kan je die laatste wel naderhand toepassen op je smartphone. Een pluspunt is de mogelijkheid om de camera van op afstand te bedienen, wat de deur opent voor creatieve foto’s.

Zal de QX10 aanslaan? Dat is moeilijk te voorspellen. Het gros van de gelegenheidsfotografen die vandaag hun smartphone verkiezen boven een compactcamera is allicht best tevreden met de kwaliteit en maalt niet om het gebrek aan een optische zoom. En om een ‘echte’ compactcamera te vervangen, zijn de mogelijkheden van de QX10 – en meer bepaald van de app – eigenlijk te beperkt. Hoe het ook uitdraait, Sony verdient in elk geval applaus voor een gedurfd concept.

Met een bijdrage van Dries Cludts.