Review Fujitsu SP-1125: Alleseter

uitstekende scankwaliteit
duplex
duur
saai uiterlijk
Aanbevolen prijs: €429
Fujitsu belooft dat je met de SP-1125 zowat alles kan inscannen. We hebben het getest en zijn behoorlijk onder de indruk.

Het papierloze kantoor is op vele plaatsen nog lang geen feit, maar omdat steeds meer bedrijven voortaan ook scans aanvaarden als legaal document in plaats van een geprint exemplaar, zitten scanners in de lift. Fujitsu heeft met zijn Scansnap-reeks al een hele hoop scanners in de aanbieding, maar voegt daar met de SP-reeks nog wat extra aan toe. We hebben de SP-1125 scanner getest, het middelste model van de nieuwe line-up.

Het model klapt heel mooi in elkaar wanneer je weinig plaats hebt op je bureau, maar neemt wel behoorlijk wat plaats in om fatsoenlijk te scannen. Gelukkig heb je nog een klepje naar boven, zodat het papier niet plat op je bureau komt en meer plaats inneemt. De scanner wordt geleverd met ABBYY FineReader Sprint en Presto! PageManager, software die wel meer bij dit soort toestellen wordt geleverd. Handig wanneer je nog niets hebt, maar voor bedrijven is het belangrijker om te weten dat hij TWAIN/ISIS ondersteunt.

Alles wordt verwerkt door de PaperStream IP driver, en die detecteert automatisch wat voor soort papier je in de SP-1125 legt. Je kan zelfs verschillende formaten mengen in één scanbeurt, ook al doe je dat best niet te veel. Soms kon de printer vlekkeloos bonnetjes van A4-vellen onderscheiden, maar soms gingen ze ook alle twee tegelijk door. De driver scant ook automatisch duplex wanneer er extra informatie op de pagina staat achteraan. Dat kan je beter zelf kiezen wanneer dat nodig is, om het overzicht te bewaren.

Elke scan wordt automatisch rechtgetrokken, zelfs wanneer we het er expres heel scheef in staken. Door de rechte scanbeweging kan je ook gemakkelijk ID-kaarten en gelamineerd papier scannen, iets wat meestal niet lukt bij zo’n compacte scanners. De feeder kan tot maximum 50 vellen vasthouden, wat in de meeste gevallen genoeg moet zijn voor kantooropdrachten. Op snelheid kan deze scanner tot 28 vellen per minuut scannen. We kunnen bijzonder weinig aanmerken op de Fujitsu SP-1125. Hij scant als de beste en de OCR-resultaten zijn uitstekend. Zijn prijs is niet van de minste, maar daarvoor krijg je wel topkwaliteit in de plaats.