Volkswagen e-up
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Vinnig karakter
  • Handig infotainmentsysteem
  • e-Remote
CON
  • Prijs
  • Snellader optioneel
  • ’Goedkoop’ interieur

De e-Up is de eerste volledig elektrische auto van Volkswagen voor het grote publiek. Het resultaat is een verrassend goede stadswagen, die vooral erg degelijke prestaties neerzet, maar niet meteen potten breekt op vlak van innovatie of creativiteit.

Volkswagen e-up

Volkswagen baseerde zich voor de e-Up op de conventionele Up met verbrandingsmotor. Die werd vanaf het begin ontwikkeld met het idee voor een elektromotor in het achterhoofd. Daardoor kon het zware gewicht van de batterij optimaal worden gepositioneerd, zo laag mogelijk bij de grond, op de plaats van de benzinetank en het uitlaatsysteem. Er moest geen kofferruimte worden opgeofferd en het zwaartepunt van de auto, die zo’n 1,2 ton weegt, werd zo laag mogelijk gehouden. De elektromotor kreeg een plaatsje onder de motorkap.

Die elektromotor telt 82 pk en levert de volle 210 Nm koppel vanuit stilstand. Dat maakt de e-Up erg vinnig in stadsverkeer, maar op een autosnelweg duurt het even om op snelheid te komen. Hij trekt op van 0 naar 100 kilometer in 12,4 seconden en haalt een maximale snelheid van 130 km/u. De 18,7 kWh batterij belooft een theoretisch rijbereik van 160 kilometer, waarmee de e-Up momenteel in de hogere regionen scoort in zijn klasse. Opladen via een standaard stopcontact duurt 10 tot 12 uur, via een wallbox verlaag je dat naar 6 tot 8 uur en met een snellader is de klus op een half uurtje geklaard.

Volkswagen e-up (2) (Medium)

Eco-trucjes

Het theoretisch rijbereik is maar een lichte overschatting in vergelijking met de praktijk. Zolang je op kleine banen en gewestwegen blijft, is het prima te doen om 140 à 150 kilometer af te leggen op één laadbeurt. Van zodra je de e-Up richting autosnelweg stuurt, verdwijnen je kilometers pas echt als sneeuw voor de zon. Voor elke kilometer die ik op de autosnelweg reed, zag ik er twee van mijn actieradius afgaan. Gelukkig heeft Volkswagen een aantal maatregelen voorzien om het verbruik van de e-Up te verminderen, zodat je net iets meer kilometers uit de batterij kan persen.

Schakel je de versnellingsbak in B, dan schiet de motorrem onmiddellijk in actie wanneer je het gaspedaal lost. De wagen gaat dan uit zichzelf recuperatief remmen, zodat wat energie wordt teruggewonnen. Ik kreeg bij het ophalen van de wagen voor een testrit de waarschuwing mee dat de motorrem nogal bruusk ingrijpt in de B-stand, en daar bleek wel wat van aan. Volkswagen heeft daarom in de D-stand eveneens drie verschillende niveaus van recuperatief remmen ingebouwd, waar je naar believen tussen kan schakelen. Welk niveau het meest geschikt is, hangt af van de verkeersituatie en wat je zelf het aangenaamst vindt.

Daarnaast heb je ook nog twee verschillende eco-standen ter beschikking die helpen om zuiniger te rijden. Zet je de Eco-modus aan, dan wordt de maximumsnelheid beperkt tot 120 km/u. Mag het nog wat drastischer, dan kan je Eco+ inschakelen. De maximumsnelheid daalt dan naar 95 km/u en de airconditioning schakelt over op gewone ventilatie. Je offert wat comfort en snelheid op, voor de zekerheid om toch die laatste kilometers tot je eindbestemming te halen. Ik behaalde de beste resultaten door nagenoeg heel de tijd in Eco-modus te rijden en het recuperatief remmen optimaal te benutten, met een gemiddeld verbruik rond de 10 kWh/100 km.

Volkswagen e-up (1) (Medium)

Om additioneel verbruik tijdens het rijden zo laag mogelijk te houden, kan de e-Up alvast op temperatuur worden gebracht terwijl hij nog aan het laden is. Verder raadt Volkswagen aan om tijdens het rijden in de eerste plaats van de stoelverwarming gebruik te maken, zodat er geen overbodige energie verloren gaat aan het verwarmen van heel het voertuig. Houd je hier geen rekening mee en stook je erop los in winterse temperaturen, dan zal je genoegen moeten nemen met een bereik van 80 tot 100 kilometer.

Minitablet

De Volkswagen e-Up ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de gewone Up. Ondanks zijn nogal blokkige vorm, wist de auto mij langs de buitenkant wel te charmeren. Die vorm zorgt er bovendien voor dat je achteraan heel wat bagageruimte hebt (250 liter, 951 liter met de achterbank neergeklapt), terwijl de wagen erg compact blijft. Ideaal bij de zoektocht naar een parkeerplaats in de stad. Toch is er in de auto aan ruimte geen gebrek en kan je comfortabel met vier mensen zitten. Vanbinnen werd ik wel wat teleurgesteld door het sobere interieur. Less is more zeggen ze wel eens, maar in dit geval was het voor mij toch té weinig. Het interieur oogt eerder goedkoop, en dat is jammer, want de auto is dat zeker niet.

Dat betekent echter niet dat de e-Up slecht is uitgerust, integendeel. Hij geniet van dezelfde standaarduitrusting als de gewone Up, maar daar werd nog automatische airco, stoelverwarming en een infotainmentsysteem van Garmin aan toegevoegd. Die boordcomputer zit niet in de middenconsole ingebouwd, maar is erboven bevestigd in een houder waar je hem eenvoudig uit kan klikken. Het doet wat denken aan een minitablet die je mee op zak kan nemen wanneer je het voertuig ergens achterlaat.

Volkswagen e-up (4) (Medium)

Het infotainmentsysteem combineert de bediening van navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmaintfuncties. Wanneer de computer is aangesloten op de wagen, geeft hij belangrijke voertuiginformatie weer, zoals snelheid, verbruik, de energiestroom en rijbereik. Het scherm doet tevens dienst als display voor de parkeerhulp die via sensoren in de achterbumper helpt bij het manoeuvreren in een parkeerplaats.

De boordcomputer beschikt zelfs over een prestatiesysteem dat je met behulp van te behalen doelen leert om zuiniger te rijden. Een echte beloning hangt er niet aan vast, behalve dan dat je een groter rijbereik uit één laadbeurt haalt, maar voor wie een beetje competitief is ingesteld is het een leuke manier om jezelf te trainen.

e-Remote

De e-Up biedt ten slotte ook ondersteuning voor Volkswagens mobiele diensten onder de noemer Car-Net e-Remote. Daarmee sta je via je smartphone of computer altijd in verbinding met je wagen, waar je ook bent, zolang jij en je wagen maar verbonden zijn met het internet.

[related_article id=”173682″]

De applicatie toont allerlei rijgegevens en geeft informatie over de huidige status van de batterij. Je kan het opladen van de batterij zelfs vanop afstand laten starten of stoppen, of een laadschema instellen. Je ziet meteen ook welke afstand je nog kan afleggen met de energie die op voorraad is. Verder kan je ook reeds de verwarming of airco aanzetten, zodat de wagen alvast op temperatuur komt terwijl hij nog aan het stopcontact hangt, en krijg je te zien of de deuren op slot zijn en de lichten werden gedoofd.

Om te functioneren heeft Car-Net e-Remote een internetverbinding nodig. De eerste 12 maanden zitten inbegrepen in de aankoopprijs, daarna draai je er zelf voor op. Dat kan door de mobiele dataverbinding van je smartphone via bluetooth met de wagen te delen, maar er is in het handschoenkastje ook een poort voorzien, zodat je de wagen zelf met een simkaart (met bijhorend datacontract) kan uitrusten.

Stadsjongen

Hoewel de e-Up nog maar de eerste poging is van Volkswagen om een elektrische wagen te maken, heeft de Duitse autobouwer degelijk werk geleverd. Dit is zonder twijfel één van de betere elektrische stadswagens op de markt. Hij schiet erg snel uit de stadsblokken en baant soepel zijn weg door het stadsverkeer. Het rijbereik is meer dan voldoende voor wie voornamelijk korte afstanden aflegt, en volstaat om zo nu en dan ook een langere afstand te overbruggen, zelfs wanneer je de autosnelweg neemt. Al zal hij dan wel wat harder zweten en moet je voorzichtiger omspringen met je verbruik.

Het grootste pijnpunt is zijn prijs. De e-Up begint vanaf 26.280 euro, ofwel bijna drie keer de prijs van een klassieke Up. Voor optionele laadkabels Mode 2 (10A) en Mode 3 Typ2 (16A) betaal je bovendien nog eens 112 euro extra en wil je een oplaadcontact Combo 2, dan kost je dat nog eens 597 euro. Gelukkig heb je verder niet meteen extra opties nodig, want de e-Up is standaard al erg goed uitgerust met het nodige comfort.

Zelfs met de huidige subsidies van de Belgische overheid, betaal je nog altijd meer dan 21.000 euro voor dit wagentje, en dat maakt het een moeilijke keuze. Je verdient de extra investering ten opzichte van een gelijkaardige wagen met verbrandingsmotor niet zomaar op één, twee, drie terug.