Review Bose QuietComfort 20: Rust en stilte

ergonomisch
goede batterij
extra blokje voor batterij
equaliser soms de mist in
Aanbevolen prijs: €299
Ondanks de kleine grootte bevatten de oortjes van Bose goede noise cancelling. Het beluisteren van muziek op trein of bus was hierdoor nog nooit zo aangenaam.

Bij Noise Cancelling headphones denken we meestal aan een stevige koptelefoon die degelijk werkt, maar zelden een sterke batterij meedraagt. Zo’n koptelefoon is ook maar zelden geschikt om mee naar buiten te gaan. De Bose QuietComfort 20 verandert alle spelregels: je krijgt een batterij die de geluidsonderdrukking een mooie 16 uur kan ondersteunen en ze zijn op hun best in de wijde buitenwereld. Al wandelend over straat, al pendelend op de bus of trein: van achtergrondgeluiden zal je geen last meer hebben. Gesprekken worden niet helemaal weggefilterd, maar ruimschoots genoeg om te kunnen genieten van muziek of films, zonder daarbij je oren bloot te stellen aan duizend decibels.

Veilig fietsen

Voor zo’n kleine oortjes is dat enorm indrukwekkend. Iedereen die de noise cancelling van dit toestelletje probeerde, was meteen onder de indruk. Ook fietsers kunnen de oortjes veilig gebruiken; er is namelijk een knopje dat de equaliser laat verder werken, maar tegelijk meer geluid doorlaat. Bepaalde geluiden zijn nog steeds weggefilterd, maar je hoort alle auto’s en bussen goed aankomen. Dankzij het ergonomische ontwerp zal je bovendien niet snel de neiging hebben ze uit te doen. Ze zitten heel erg comfortabel.

Het grootste nadeel zit hem toch in de equaliser. Voor de manier waarop Bose dat aanpakt moet je zijn. Ze spelen heel erg in op bassen, waardoor die soms wat onnatuurlijk kunnen klinken. Soms, afhankelijk van welke muziek je speelt, kan dat wat gekraak opleveren. Zonder de noise cancelling-functie heb je daar geen last van, maar het zou niet mogen. Toch kunnen we enkel respect hebben voor de goeie en aangename bassen die de kleine dingetjes produceren. Ideaal voor de pendelaar die zich over het hoge prijskaartje kan zetten.