Review Libratone One Click: Fraai geklungel

Gebalanceerde tonen
Equalizers in Libratone-app
Autonomie
Klungelig design
Onleesbaare LED’s op schermpje
Aanbevolen prijs: €199 euro
Libratone maakt audioapparatuur waarbij design enorm belangrijk is. Bij zijn nieuwe reeks Bluetooth-speakers is dat niet anders. Is deze One Click opnieuw een designhoogstandje, en wat met geluidskwaliteit?

Wat is een gezellige avond aan het kampvuur zonder muziek? Tenzij iemand naar behoren gitaar kan spelen, wordt zo’n avond al gauw een trieste bedoening zonder een degelijke bluetooth-speaker die de boel opvrolijkt. Het is best leuk dat er in je huis een knappe Hi-Fi-installatie staat te pronken, maar wat als je nood hebt aan muziek on-the-go?

Eigenzinnig design

De Libratone One Click moet zorgen voor die degelijke outdoor-ervaring. De speaker maakt deel uit van de nieuwe Go-reeks van het Deense merk. Dat is Libratones nieuwe serie draagbare bluetooth-speakers die dit jaar voor een vervolg moeten zorgen op de uitstekende Zipp multiroom-speakers. Zoals altijd wil de fabrikant uitpakken met een eigenzinnige designtaal en een sterke geluidskwaliteit.

Eigenzinnig kan je het design van de One Click zeker noemen. De speaker komt in drie kleuren: Caribbean Green (turquoise), Cloud Grey (lichtgrijs) en Graphite Grey (zwart). Libratone pakt uit met het modulaire design van de One Click. Bij je speaker krijg je namelijk een rubberen band die je aan het toestel kan bevestigen.

Vervelende modules

Het idee is dat je de rubberen band gebruikt als je met de speaker rondloopt, en het haakje om hem ergens aan vast te hangen. Libratone verdient alvast bonuspunten voor het idee achter dat modulaire design. Om de haak en rubberen band te bevestigen, kan je het ganse rubberen frame rondom de speaker verwijderen. Vervolgens bevestig je dan normaal gesproken waar je dat wilt de rubberen band en haak op het frame van de speaker.

Alleen schort het heel erg met die “waar je dat wilt”. De eigenlijke praktisch uitwerking van al die modulaire pracht is behoorlijk zwak. In feite kan je de rubberen band die je zou moeten gebruiken om met de speaker rond te lopen enkel aan de bovenkant bevestigen. In de eerste plaats voelde het meteen erg intuïtief aan om hem eerder aan de zijkant te bevestigen, maar dat bleek toch niet zo’n goed idee te zijn.  Als je hem aan de zijkant hangt, en je wandelt met de One Click rond, is de kans erg groot dat je speaker binnen de kortste keren tegen de grond smakt. De rubberen band komt gewoon los.

Winkelzakje

De One Click is misschien best wel stevig gebouwd dankzij de rubberen behuizing, maar ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn. Als ik dan toch uit noodzaak de rubberen band aan de bovenkant bevestigde, bleek dat het erg vreemd aanvoelde om met de speaker rond te wandelen. De One Click weegt 907 gram – dat is vrij zwaar, maar op zich geen probleem – maar als je hem in een verticale houding draagt, krijg je het gevoel dankzij de losse, rubberen band dat je met een winkelzakje wandelt. Liefst hadden we gewoon een stevige handgreep als mod gezien en geen onhandige rubberen band.

Spatwaterbestendig

Handvaten en extra grip voor draagbare speakers zijn altijd een pluspunt, maar Libratone weet de praktische voordelen van zijn design in de praktijk toch niet helemaal waar te maken. Een ander nadeel van zijn vormgeving is dat knap lastig om je speaker op het gras te balanceren. De One Click is zo ontworpen dat hij een erg klein steunvlak heeft waardoor hij snel omvalt, en door het modulaire design kan hij al helemaal niet stevig op zijn zijkant staan.

Verder viel het ook op dat het rubberen frame van de speaker nogal veel vuil aantrekt. Wat wel leuk is, is de IPx4 spatwaterbestendigheid van de speaker. Libratones toestel kan dus probleemloos een regenbui overleven. Je kan hem alleen beter niet in het zwembad gooien.

Irritante bediening

De speaker via bluetooth verbinden verloopt vrij vlot, maar als we naar de bediening van de speaker kijken, dan stuiten we opnieuw op een erg mooi, maar tegelijk klungelig design. De ganse bediening van het toestel gebeurt via het cirkelvormige scherm aan de voorkant van het toestel waar in het midden een nachtegaal pronkt, het logo van
Libratone.

Als je toestel ingeschakeld is, gaat die nachtegaal oplichten, en door met je vinger een cirkelvormige beweging rond de nachtegaal te maken, pas je het volume aan. Daarbij zie je aan het aantal LED-lichtjes hoe luid je speaker staat. Jammer genoeg worden alle minuscuul kleine witte LED’s volledig onzichtbaar bij het minste beetje zonlicht dat erop schijnt. Erg jammer en vervelend voor een draagbare speaker. Pauzeren en afspelen doe je door één keer met je vinger het scherm aan te raken. Van nummer verwisselen is helemaal niet mogelijk zonder je telefoon.

Gebalanceerde klanken

Dan gaan we over naar de geluidskwaliteit. Voor 199 euro verwacht je best wel wat power en zuiverheid van een Bluetooth speaker. Het toestel maakt die verwachting helemaal waar. De One Click is een 40 watt-speaker. Hoewel je met je toestel moeilijk een beach party draaiende kan houden, levert de speaker veel volume voor zijn grootte. De One Click produceert ook geluid langs twee kanten van de speaker waardoor je een aangename 360 graden klank krijgt.

De klanken die hij produceert zijn ook goed gebalanceerd tussen hoge, middelhoge en lage tonen. Het toestel heeft een respectabele woofer in zich, maar de bastonen overschaduwen nooit onnodig de rest. Voor sommigen zal dit als muziek in de oren klinken, maar anderen gaan die stevige bastonen die sommige andere speakers of hoofdtelefoons naar de voorgrond brengen, wel missen.

Equalizers

Muziek en geluid is een erg subjectief iets, en daarom is het een extra grote troef dat Libratones smatphone-app met verschillende equalizer-mogelijkheden komt. Zo kan je bijvoorbeeld tonen verzachten via ‘Easy Listening’ of de focus leggen op stemgeluid via ‘Speech’. Erg leuk is ook de Soft & Comfortable-modus. Als je hier en daar een iets minder kwalitatief muziekbestandje op je telefoon hebt staan, probeert deze modus ervoor te zorgen dat je muziek toch nog zo zuiver mogelijk klinkt. In de praktijk werkte dat erg goed. Net als alle andere equalizer-mogelijkheden.

Libratones app is beschikbaar voor Android en iOS. De app is erg simplistisch vormgegeven, en dat is mooi, maar niet heel praktisch. De app is ook enkel beschikbaar in de Engelse taal. Daarbij komt nog dat de software nog steeds bugs bevat.

Internetradio

Naast de equalizers komt de app ook met een fijne internetradio-functie. Libratone laat je kiezen uit een heleboel radiostations. Je kan zoeken op basis van genre, maar je kan even goed je locatie gebruiken om zo bijvoorbeeld Q-Music terug te vinden.

De batterij van het toestel is goed voor 12 uur muziek, en dat is best een respectabele tijd. Ook de kwaliteit van de Bluetooth-verbinding is erg goed. Leuk is ook at als je meerdere speakers in huis haalt, je die via Bluetooth kan verbinden om zo een stereo-effect te verkrijgen.

Libratone heeft ook een 3.5mm audiojack voorzien voor verbinding via een AUX-kabel. Niet iedereen wil zijn draagbare speaker namelijk graag via Bluetooth verbinden.

Verdict

Al bij al verdient de One Click zijn prijskaartje dankzij zijn volume en knappe balancering van tonen. Toch raden we je aan om te kiezen voor een variant van de One Click uit de nieuwe Go-reeks, en die heet de One Style. Die speaker geeft exact dezelfde kwaliteiten als de One Click, maar hij komt zonder het klungelige modulaire design. Hij heeft enkel een simpele lus aan de bovenkant. De One Style kost bovendien 20 euro minder.

Wat voor beide toestellen wel een probleem blijft is de bediening. Zeker wie geen al te best zicht heeft zonder bril of lenzen, zal het vervelend vinden om met het toestel om te gaan. Een leuke extra zijn de equalizers en de radio-functie van de Libratone-app, maar ook op het vlak van software blinkt het zweedse bedrijf niet uit met zijn praktisch design. De One Click, of eerder de One Style, zijn toch een erg goede keuze voor wie veel belang hecht aan rijke en gebalanceerde muziektonen.