Review D-Link DCS-960L: Weids uitzicht

180-graden beeld
Groot
Geen integratie met andere software
Beperkte app
Aanbevolen prijs: €189,95
Tussen het groeiende aanbod aan wifi-camera’s probeert D-Link zich te onderscheiden met een weids uitzicht en een budgetvriendelijke opslagruimte voor je data.

Geen installateur nodig en ook geen zware aanpassingen aan je huis: het is niet moeilijk om aan te duiden waarom wifi-camera’s steeds populairder worden als beveiligingsalternatief voor het traditionele alarmsysteem. In het huidige aanbod heeft de D-Link DCS-960 twee grote troeven die het kan uitspelen: een 180-graden lens en een kosteloos opslagsysteem.

Vissenoog

De 180-graden lens van D-Link is een uitgesproken voordeel: niemand van de concurrentie kan een gelijkaardige beeldhoek voorleggen. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van speciale software die misvormingen door het fisheye-perspectief aanpast naar een gelijkmatig videobeeld. Je ziet het gefilmde dus niet alsof je door een bokaal kijkt, maar gewoon zoals je bij een standaard camera zou verwachten.

Vaak hangt er aan een wifi-camera nog een grote verborgen kost: het betalen van de clouddienst waarop je je beelden bewaart. Als een van de weinigen biedt D-Link hiervoor een zo goed als gratis alternatief aan, in de vorm van lokaal op te slagen beelden. Je hoeft enkel een MicroSD-kaartje te bekostigen. De D-Link DCS-960L kan tot 128 GB aan data op die drager bewaren. Verder laat het toestel toe om beelden in 720p te schieten en heeft de camera een bewegingssensor en een nachtkijker (tot 5 meter) aan boord. De wifi-ac module maakt dat het toestel van een zeer snelle verbinding kan genieten, als je router die standaard ook ondersteunt.

Olifant in de kamer

Spijtig genoeg onderscheidt D-Link zich ook op minder goede manieren van de concurrentie. Bij het uitpakken merk je meteen dat je met een grote camera te doen hebt, zeker in vergelijking met andere producten. Je moet het ding ook nog eens vastschroeven op een staander. Een bewakingscamera wil je liefst zo discreet mogelijk wegstoppen in de omgeving, maar daar zal je bij de D-Link DCS-960L toch wat creativiteit voor moeten toepassen. De set-up van het systeem is in principe heel eenvoudig, maar bevat toch een paar onaangename addertjes onder het gras. Heb je problemen met het aanmelden op de Mydlink server, wat een van de laatste stappen in het proces is, dan kan het zijn dat je de hele configuratie van de camera opnieuw moet uitvoeren.

Om die camera na configuratie naar onze wensen in te stellen, moeten we er onze laptop bijnemen. De Mydlink Lite app (iOS, Android, Windows) geeft je basisknoppen om inkomende beelden te bekijken, het geluid aan te passen of de camera te bewegen, maar voor de echt geavanceerde instellingen heb je het webportaal nodig. Het is op de website dat je de bewegingssensor kan afstellen of een specifieke opname kan inplannen. Wie zijn toestel hoopt te automatiseren, is er aan voor de moeite. Je vindt de camera niet terug op IFTTT, ook al heeft D-Link daar wel een kanaal.

Ben je op zoek naar een degelijke wifi-camera waarmee je kosten in de cloud kan drukken, dan is de D-Link DCS-960L een absolute aanrader. Het toestel is niet perfect, maar de aanwezige pijnpunten doen geen afbreuk aan de kerntaak van het toestel: je woonkamer in het oog houden.