Nieuws, Reviews

Pokémon vangen
Duur
Weinig toegevoegde waarde
Clip en armband te verwisselen met schroevendraaier
Aanbevolen prijs: €35
Kan de Pokémon Go Plus het spel een nieuw elan bezorgen of is Niantic te laat met zijn wearable? Wij gingen aan de slag met het gadget en zochten een antwoord op deze vraag.

De afgelopen zomer werd gedomineerd door één onderwerp in het bijzonder: Pokémon Go. De app wist in geen tijd de eerste plek te veroveren in de App en de Play Store van respectievelijk Apple en Google. Niet veel later werd het de meest gedownloade app aller tijden, met een dagelijkse omzet die in de miljoenen liep. Drie maanden later lijkt er van het succes niet veel meer over te blijven.

De hype is finaal voorbij, en nu pas brengt ontwikkelaar Niantic zijn wearable uit, de Pokémon Go Plus. Het ding is traanvormig en heeft de kleuren van een Pokéball. Je kan het aan je pols dragen, of via een clip aan je kleding hangen. Wij gingen met het gadget aan de slag om enkele vragen te beantwoorden: is het zijn geld waard? Is Niantic te laat nu de hype voorbij is? En voegt het wel iets toe aan het spel?

Weinig diepgang

[related_article id=”184928″]Niantic wordt met Pokémon Go het vaakst bekritiseerd om de nogal oppervlakkige gameplay. Er is geen einddoel aanwezig en er zijn geen noemenswaardige voorwerpen die je in de kleine in-game store kan kopen. De Pokémon Go Plus voegt weinig nieuwe elementen toe aan het spel. Het grootste voordeel is dat je de app niet meer te allen tijde moet open laten staan.

Dat bespaart niet alleen batterij, dat betekent dat je tegelijk een andere app kan openen, zonder dat je stappen niet meer geteld worden. Je hoeft ook niet meer naar je smartphone te kijken om de duizendste Pidgey of Rattata te vangen. Wil je een nieuwe Pokémon vangen, dan gaat dat helaas niet met de Plus. Ook Pokéstops worden aangegeven door het gadget, en je kan ze met een druk op de knop verzilveren, maar gyms vallen dan weer uit de boot.

Niet geschoten, altijd mis

Maak je bovendien geen illusies: de Plus is geen garantie op een snelle manier om een level hoger te geraken. Je moet dan wel niet meer lopen swipen om monstertjes te vangen, de kans dat ze gaan lopen wanneer je de knop op de Plus gebruikt, is groter dan bij het swipen. Je krijgt met de Plus ook slechts één kans. Sterkere Pokémon liep ik bijna altijd mis.

Het koppelen met het gadget verliep dan weer heel vlot. Wil je beginnen, dan open je de app, druk je op het Plus-icoontje en druk je op de knop van het gadget. En daarmee is de kous af. Daarna kan je de app gerust minimaliseren, zonder het spel te stoppen. Wel had ik moeite om te verbinden met een andere testgsm (Acer Liquid Zest Plus), maar dat toestel had last met elk bluetooth-apparaat. Normaal zou de Plus dus goed moeten werken met je smartphone, zonder de batterij aan te vallen.

Moet je de Plus nu kopen? Als je een echte liefhebber bent van het spel, dan kan het zijn geld wel waard zijn. Het maakt vele dingen makkelijker, en het bespaart je een hele hoop batterijleven. Ben je zelf wat over de hype heen, dan kan je de 35 euro beter op zak houden. Het is dan ook geen goedkoop gadget.