Review: Garmin Dash Cam 55

Alles (en meer) wat je van een dashcam verwacht
Opnames 's nachts mochten duidelijker
Aanbevolen prijs: €199,99
Met de Dash Cam 55 wil Garmin meer doen dan wat van een dashcam wordt verwacht. Multifunctioneel of overambitieus, wij zochten het voor je uit.

Bij Garmin denken we natuurlijk allemaal aan de navigatietoestellen, maar het merk heeft ook een belangrijk aandeel in de dashcam markt. Een dashcam wordt meestal geraadpleegd wanneer het al te laat is, namelijk bij een ongeluk. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’ voegt Garmin aan hun Dash Cam 55 ook een aantal nuttige functionaliteiten toe om je te helpen een betere chauffeur te zijn.

Als standaard dashcam

Al bij het installeren van de camera onderscheidt het apparaat zich. In plaats van een zuignap wordt het toestel geleverd met een magnetische sticker. Deze kleef je op je voorruit en vervolgens kan je steeds makkelijk je dashcam magnetisch bevestigen.

Laten we eerst eens kijken hoe de Dash Cam 55 presteert in zijn kerntaken, namelijk de taken van een doorsnee dashcam. Grofweg beperken de taken van een dashcam zich tot het filmen van de baan en de beelden bewaren indien nodig. Dit doet de Dash Cam 55 met een camera die in staat is HD-beelden op te nemen in 1440p. Dit zorgt ervoor dat de camera je voorziet van heel scherpe beelden, zeker wanneer je gebruikmaakt van de bijgeleverde polariserende filter (om reflecties te reduceren). Het enige puntje van kritiek hier is dat de beelden die ‘s nachts worden opgenomen niet scherp genoeg zijn om objecten en woorden die wat verder gelegen zijn duidelijk te kunnen herkennen.

High-tech

Dankzij een G-sensor worden beelden automatisch opgeslagen wanneer de camera een schok detecteert. Die bestanden moeten uiteindelijk ook worden overgezet. Via ingebouwde wifi kan je eenvoudig je smartphone verbinden met de camera en kunnen beelden zo draadloos worden overgezet. Daarnaast beschikt het toestel zelfs over een GPS zodat beelden steeds samen met een tijd en locatie worden geregistreerd.

De camera beschikt eveneens over een parkeermodus, maar hiervoor moet – zoals wel vaker het geval is bij dashcams – een afzonderlijke voedingskabel voor worden aangekocht. De camera blijft zo voortdurend opnemen, ook wanneer het voertuig geparkeerd en uitgeschakeld is.

Tijdens het rijden is elke vorm van afleiding gevaarlijk. Daarom beschikt de dashcam ook over stembesturing. Zo zeg je bijvoorbeeld ‘save video’ of ‘take a picture’ om eenvoudig beelden op te slaan terwijl je handen op het stuur kunnen blijven. Deze spraakbesturing werkt heel accuraat, ook wanneer er veel achtergrondgeluid is.

Als multifunctionele reisgezel

Wanneer je de dashcam voor het eerst gebruikt is het even schrikken, want de gebruikelijke zwakke bliepjes zijn vervangen door erg luide waarschuwingstonen. Die bliepjes zijn afkomstig van de vele extra functionaliteiten die de dashcam bevat. Zo is er bijvoorbeeld een functie die je waarschuwt wanneer je te weinig afstand houdt met de auto voor je. Daarnaast worden roodlichtcamera’s en flitsers ook aangegeven. Als je hier het maximale uit wil halen kan je een abonnement nemen op de Cyclops-database. Een andere toevoeging is een melding wanneer je te ver over de lijn van de rijbaan gaat. Het is echter de vraag of je deze modus ingeschakeld laat, want deze wordt ook vaak geactiveerd wanneer je opzettelijk van rijbaan wisselt of gewoon netjes binnen je lijnen rijdt.

Bespaart geclaxonneer

Vooral interessant is dat de Garmin je erop attendeert wanneer stilstaand verkeer terug in beweging komt. Wanneer je aan een rood licht staat of in de file geeft de dashcam dus een signaal wanneer de auto voor je terug in beweging komt en jij nog stilstaat. Het bespaart je weer geclaxonneer van geïrriteerde bestuurders achter je. Er moet echter wel behoorlijk wat ruimte zijn tussen jou en je voorganger voordat de melding tevoorschijn komt.

Met travelapse kan je de dashcam ook gebruiken voor de fun. Zo maak je namelijk timelapse-achtige filmpjes van je rit die je achteraf kan delen.

Geïnteresseerd in de Garmin Dash Cam 55? Koop hem via Coolblue.