Review: HONOR View20: toonaangevend

Fantastische camera
Krachtige batterij
Schermformaat nog niet overal ondersteund
Geen Digital Wellbeing
Aanbevolen prijs: €549,90
Half januari ben ik afgezakt naar Parijs voor de globale lancering van de HONOR View20. Tijdens de presentatie werden veel beloftes gemaakt over de smartphone. Maar worden ze waargemaakt?

Soms worden reviewtoestellen na de lancering opgestuurd naar de redactie en soms gaan we zelf op stap om ze op te halen. Zo kreeg ik de kans om naar de globale lancering van het nieuwste paradepaardje van HONOR te gaan, de View20. In Parijs waren journalisten, influencers, technologie-experts… van over heel de wereld samengekomen om live View20 te kunnen bewonderen én om achteraf naar huis te kunnen gaan met een reviewtoestel.

Spiksplinternieuwe technologie

De View20 is zonder twijfel een technologisch hoogstandje. Binnenin zien we de snelste chip die het moedermerk Huawei momenteel produceert, de Kirin 980. Het basismodel met 6GB RAM-geheugen heeft geen problemen bij het uitvoeren van zware apps, waaronder ook games. Met 128GB interne opslag heb je bovendien voldoende ruimte om bestanden, apps en foto’s op te slaan. Achteraan vinden we een 48MP hoofdcamera terug met een 3D-camera en vooraan een 25MP selfiecamera, waarover later meer. Het scherm is daarnaast groter dan ooit met 6,4 inch. Toch blijven we hier zitten met een lcd-scherm met Full HD-resolutie (1080x2310p). De batterij van 4.000 mAh helpt je daarnaast probleemloos door de dag en kan d.m.v. snelladen in minder dan twee uur weer volledig opgeladen worden. Dit basismodel heb je al voor 549,00 euro, wat enorm goedkoop is in vergelijking met de concurrentie. Ikzelf ging aan de slag met het model met 8GB RAM-geheugen en 256GB interne opslag dat zo’n honderd euro meer kost. Bij de technische testen bleef ik wel zitten met gemengde gevoelens. Ik had verwacht dat de View20 de andere smartphones omver zou blazen, maar op sommige vlakken deden smartphones zoals de Sony Xperia XZ3 en zelfs de OnePlus 6 het beter. Die cijfers geven echter vaak geen goed beeld van wat het toestel in de praktijk kan, dus heb ik mijn eigen smartphone voor enkele weken opgeborgen.

De eerste camera in zijn soort

Zoals hierboven aangegeven, kom ik hier terug op de camera’s. In tegenstelling tot andere high-endsmartphones heeft de View20 geen drie camera’s achteraan. In plaats daarvan zit er een sublieme hoofdcamera van 48MP en een tweede lens voor 3D-fotografie. De lens voor 3D-foto’s is mooi meegenomen, maar het blijft een gimmick die je amper zal gebruiken. De 48MP-lens zal het zwaarste werk doen en dat doet hij ook goed. De standaardinstelling voor de camera is echter 12MP, voor de 48MP Ultra Clarity modus moet je een korte uitstap maken naar de instellingen. Die modus zal je voornamelijk gebruiken voor landschapsfoto’s aangezien de View20 een vijftal seconden nodig heeft om die haarscherpe foto te maken, maar het resultaat is zeker en vast het wachten waard. De extra effecten zijn leuk om even mee te spelen, maar heb ik in de praktijk amper gebruikt. Wat voor mij wel een probleem was, was dat de camera soms niet wou opstarten. Daarvoor moest ik dan de smartphone eerst volledig herstarten, wat niet meteen handig is bij een smartphone die grotendeels geadverteerd wordt voor zijn baanbrekende foto’s. Toegegeven, de foto’s zijn baanbrekend, maar je moet dan wel eerst de camera op de baan krijgen. De frontcamera levert met zijn 25MP ook prachtige resultaten af, maar dat is niet de reden waarom hij opvalt. Dit is namelijk de eerste “hole-punch” camera in een smartphone. De omstreden inkeping bovenaan het scherm heeft plaats geruimd voor een gat linksboven het scherm met daarin de camera. Het resultaat is een nog hoger screen-to-body ratio en een notificatiebalk waarin je opnieuw al je meldingen kan zien. Ik zou uren kunnen doorgaan over de camera en alle verschillenden modi, maar de woordlimiet laat dat helaas niet toe. Kort gezegd, heeft de HONOR View20 de beste smartphonecamera die ik al in mijn handen heb gehad en mogelijk ook de beste die je op dit moment kunt vinden op de markt.

Met de 48MP Ultra Clarity lens zijn zelfs de kleinste details zichtbaar op foto’s.
Zo is de vorige foto een ingezoomd stukje van het raam aan de overkant van de straat op deze foto.

Te mooi om waar te zijn?

Dus momenteel hebben we een razendsnelle smartphone, een kwalitatief hoogstaande camera en een enorm scherm voor een erg lage prijs. Zit er nog ergens een addertje onder het gras of is het alleen rozengeur en maneschijn? Een addertje is er niet, maar ik heb wel enkel puntjes van kritiek. Bij de HONOR 8X kreeg ik al te maken met een drukke softwarelaag van HONOR zelf en die is er nog steeds. HONOR schotelt je een hoop apps voor die eigenlijk hetzelfde doen als de apps van Google. Je kan ze niet verwijderen en in mijn geval hebben ze de voorbije weken alleen maar wat virtueel stof verzameld. Mijn grootste frustratie hier was het gebrek aan de Digital Wellbeing van Google. De View20 is uitgerust met de recentste Android-versie, Android 9 Pie, maar die kan niet geheel tot zijn recht komen. Zo is Digital Wellbeing een belangrijke functie, maar hier moet je het doen met het slap aftreksel van HONOR zelf. Goed, die app geeft je ook info over je appgebruik, toch heeft de Digital Wellbeing van Google zelf een stapje voor. Mijn laatste struikelpuntje is de grootte van het scherm. Je krijgt een groter scherm dat vooral handig zou zijn voor games. Het probleem is dat nog niet alle games dat schermformaat ondersteunen, waardoor je vaak met zwarte randen blijft zitten. Aangezien dit een van de eerste schermen van dit formaat is, zou dat probleem normaal moeten verdwijnen naarmate er meer smartphones van dit formaat verschijnen. Dit doet weliswaar niets af van mijn eindbesluit: de View20 is voor mij het beste toestel op zijn prijspunt en zal probleemloos enkele jaren kunnen meegaan zonder gedateerd te raken. Een aanrader!

Geïnteresseerd in de HONOR View20? Koop hem via Coolblue.