Resident Evil 3 review: Capcom doet het opnieuw

Vaak opnieuw te spelen
Nemesis is best creatief
4 vs 1 multiplayer
Eenvoudige puzzels
Campaign snel voltooid
Met Resident Evil 3 slaagt Capcom er voor de tweede keer in om een geweldige remake af te leveren, maar blijft de sfeer van zijn voorganger behouden?

Vorig jaar konden we aan de slag met Resident Evil 2, een remake van de klassieker uit 1998. De game deed het origineel alle eer aan en werd door ons dan ook de perfecte remake genoemd. Op 3 april 2020 zal Resident Evil 3 te verkrijgen zijn en Capcom heeft er alles aan gedaan om dat succes te herhalen, inclusief een volwaardige multiplayer.

Net zoals dat bij Resident Evil 2 het geval was, hebben we persoonlijk Resident Evil 3: Nemesis nooit gespeeld op de originele Playstation. We gaan ons dan ook onthouden van uitgebreide vergelijkingen met het origineel uit 1999 en eerder de focus leggen op hoe de game zich verhoudt ten opzichte van de vorige remake.

Achtergrond en gameplay

In Resident Evil 3 kruip je in de huid van hoofdpersonage Jill Valentine. Jill is lid van S.T.A.R.S. (Special Tactics and Rescue Service), een special forces elite-eenheid die deel uitmaakt van het politiedepartement van Raccoon City. Zoals we in Resident Evil 2 al leerden, is er een dodelijk virus uitgebroken in de stad en het lijkt dat de Umbrella Corporation daar voor iets tussen zit. Aan jou om te zien wat er te redden valt.

De game start in het appartement van Jill, die amper de tijd heeft om wakker te worden voor ze wordt lastiggevallen door Nemesis. Nemesis heeft maar één doel voor ogen: het doden van alle leden van S.T.A.R.S.. Het monster zal dan ook een belangrijke rol spelen in de game. Hij is vergelijkbaar met Mr. X (Tyrant) uit Resident Evil 2, wat wil zeggen dat je vooral tijd zal spenderen aan weglopen en verstoppertje spelen tot je een manier vindt om hem tegen te houden.

Resident Evil 3

Waar RE2 zich grotendeels afspeelde in het hoofdkwartier van de Raccoon City PD, heb je in Resident Evil 3 meer variatie in je omgeving. Dat konden we wel appreciëren, want het zorgt voor het gevoel dat je je in het midden van een pandemie bevindt (leuk voor wie nog niet genoeg heeft van het coronavirus). Je ontmoet ook al eens vaker nevenpersonages en dat zorgt ervoor dat de game toch wat meer leeft. Tegelijkertijd moeten we wel zeggen dat Nemesis minder angstaanjagend is dan Tyrant, omdat je minder snel door smalle gangen en kleine kantoortjes moet bewegen. Daartegenover staat dan wel weer dat Nemesis een pak slimmer is dan Tyrant, wat interessante situaties zorgt.

Dat verschil valt in lijn met enkele veranderingen die we zagen in de gameplay van Resident Evil 3. Zo voelde de game bijvoorbeeld veel meer aan als een action-adventure game en waren de horror aspecten minder aanwezig dan in RE2. Let wel op, er bevinden zich nog steeds voldoende jump scares in de game die je adrenaline zullen doen pompen. Op dat vlak blijft RE3 dus wel trouw aan zijn voorganger. Waar we opnieuw een verschil merkten, was in de puzzels. Deze zijn over het algemeen logischer en minder complex. Ze vragen minder tijd en inspanning, waardoor ze minder belonend aanvoelen. Wie wil kan wel nog enkele side quests doen met complexere puzzels, maar ze zijn niet langer essentieel om verder te geraken in het verhaal.

Resident Evil 3

Aan het beheren van je inventory werd, buiten een verzorgende plant minder, niet gesnoeid. Je begint nog steeds met beperkte ruimte en moet daar je wapens, ammo én allerhande voorwerpen in kwijt. Uitbreiden doe je net als in RE2 aan de hand van hip pouches, die je twee extra slots geven. Voor sommigen zal dit vervelend zijn, terwijl anderen er dan weer een uitdaging in zien. Heb je bijvoorbeeld echt twee first aid sprays nodig, of kan je er één in de voorraadkist van de save rooms laten?

Campaign en replayability

In vergelijking met RE2, kan je in Resident Evil 3 niet kiezen met wie je het verhaal wil doorlopen. Je speelt voor het grootste deel van de campaign als Jill, al wordt er soms afgewisseld met Carlos Oliveira, een huurling van Umbrella Corp. Carlos heeft een eigen inventory en wapenarsenaal en naar onze mening is dit een goed alternatief. We hadden dan ook geen nood aan een gelijkaardige campaign vanuit een ander standpunt. Over het verhaal gaan we verder niet te veel uitwijden, maar verwacht een ervaring zoals je die van de Resident Evil films en games kent.

Resident Evil 3
Spelen als Carlos is even beangstigend.

In de plaats van een tweede personage te spelen, hadden we na het voltooien van de campaign, wat ons zo’n 6 uur tijd kostte, de mogelijkheid om de game opnieuw te beginnen. Daar zijn verschillende redenen voor. Eerst en vooral zijn er een hoop achievements die je kan voltooien, gaande van 80 kills met een pistool tot het doden van twee zombies met één kogel. Voor zulke prestaties unlock je extra’s zoals artwork of models én krijg je punten die je kan spenderen in de shop. Zo kan je een extra hip pouch kopen of een machine die je meer ammo geeft bij het craften, maar ook de HOT DOGGER, een zwaard dat vijanden in brand doet vliegen. Deze zaken zorgen er voor dat je de hogere moeilijkheidsgraden makkelijker en vooral sneller kan voltooien. Dat is nodig, want voor het behalen van de hoogste S-rank moet je de game in minder dan twee uur uitspelen en mag je het spel maximaal vijf keer opslaan in die tijd. Resident Evil 3 heeft dus een hoge replayability voor zij die er na de campaign niet genoeg van kunnen krijgen.

Resident Evil 3

Resident Evil: Resistance

Gebundeld met Resident Evil 3 komt Resident Evil: Resistance, een asymmetrische multiplayer waarin je 4 tegen 1 speelt. Een speler gaat aan de slag als The Mastermind en krijgt toegang tot een controlekamer waarmee hij de andere vier spelers in de gaten kan houden. Als Mastermind is je doel het uitschakelen van de Survivors. Dit kan je doen door chaos te zaaien in de vorm van monsters die je kan plaatsen of zelf kan controleren, valstrikken te zetten en beveiligingscamera’s van wapens te voorzien. Slagen de overlevenden erin om te ontsnappen voor de tijd ten einde loopt, dan winnen zij het spel, maar indien niet…

Hoewel we voor de release van de game de modus niet uitgebreid hebben kunnen testen, zijn we er zeker van dat Resistance voor een hoop extra entertainment zal zorgen en een meerwaarde zal bieden ten opzichte van RE2. Na 3 april zullen we onze mening aan deze review toevoegen.

Resident Evil Resistance

Resident Evil 3: Het verdict

Met Resident Evil 3 levert Capcom opnieuw een geweldige game af die minsten even goed en op sommige punten zelfs beter is dan de remake van RE2. De omgevingen zijn gevarieerder, de personages uitgebreider en de monsters lelijker. Het puzzelelement is dan misschien wat minder belangrijk geworden dan in zijn voorganger, maar de game zorgt voor voldoende uitdaging, zelfs nadat je de campaign voor de eerste keert uitspeelt. Resistance doet daar in de vorm van een multiplayer game modus nog een schep bovenop, waardoor Resident Evil 3 eenentwintig jaar later opnieuw scoort.

Resident Evil 3 is verkrijgbaar op PS4, Xbox One en PC. Wie voor 25 april een AMD Radeon RX 5700 of RX 5600 grafische kaart koopt, krijgt de game zelfs gratis dankzij de Raise the Game bundel van AMD. Daarin zit ook Monster Hunter World: IceBorne Master Edition en 3 maanden Xbox Game Pass.