OnePlus Nord review: Terugkeer van de flagship killer

Zeer betaalbare prijs
Slechts één speaker
Niet voor veeleisende games
5G heeft geen meerwaarde in België
Aanbevolen prijs: €399
Vorige maand kondigde OnePlus een nieuwe smartphone aan: OnePlus Nord. De telefoon is het begin van een budgetvriendelijke line-up die het bedrijf terug naar zijn roots brengt.

OnePlus bouwde zijn reputatie aan de hand van flagship killers: betaalbare smartphones die de ervaring van de meest premium modellen wisten te evenaren. Doorheen de jaren vroegen OnePlus-fans echter om steeds meer mogelijkheden, waardoor de smartphones steeds duurder werden en zelf uitgroeiden tot vlaggenschepen. De OnePlus 8 Pro bereikte zo bijvoorbeeld voor het eerst de grens van de 1000 euro. Dat laat natuurlijk ruimte open in het middensegment en dat is waar de OnePlus Nord moet gaan uitblinken met zijn prijskaartje van 399 euro (499 euro voor 12GB RAM en 256GB opslag). Na de telefoon enkele weken gebruikt te hebben, kunnen wij niet anders dan de beslissing van OnePlus toejuichen.

OnePlus Nord

Specificaties OnePlus Nord

• Display: 6,44 inch Fluid AMOLED
  • Resolutie: 2400 x 1080 pixels 408ppi
  • Beelverhouding: 20:9
  • Verversingssnelheid: 90Hz
  • CPU: Qualcomm Snapdragon 765G 5G mobile platform
  • GPU: Adreno 620
  • RAM: 8GB/12GB LPDDR4X
  • Opslag 128GB/256GB UFS2.1
  • Batterij: 4115 mAh (niet verwijderbaar)
  • 4 camera’s achteraan (Main, Ultragroothoek, Diepte, Macro
  • 2 camera’s vooraan (Main, ultragroothoek)
  • Warp Charge 30T snel opladen (5V/6A)
  • Afmetingen: 158,3 mm x 73,3 mm x 8,2 mm
  • Gewicht: 184 g

Display

Laten we het eerst hebben over het Fluid AMOLED-display van de OnePlus Nord. Het eerste dat opvalt is hoe vlot alles wel niet over je scherm scrolt en dat komt natuurlijk door de verversingssnelheid van 90Hz. Deze zagen we vorig jaar voor het eerst bij de 7T-serie en hoewel dit minder is dan de 120Hz van de OnePlus 8-serie, is dat meer dan je zou verwachten van een smartphone van 400 euro. Zeker als je weet 90Hz in het middensegment nog steeds meer uitzondering dan regel is.

OnePlus Nord

Fast & smooth behoort tot de kernwaarden van OnePlus, en daar wordt in de meeste gevallen aan voldaan, maar niet altijd. Zo scrolden we zonder problemen door de instellingen en Instagram, maar was de ervaring op Twitter wat minder vlot. Facebook ging daarentegen wel vlot, hoewel de content op beide platformen gelijkaardig is. Het is dus mogelijk dat de Twitter-app gewoon slecht geoptimaliseerd is voor een minder krachtige processor zoals de Snapdragon 765G, want op een beschikbare high-end smartphone werkt de app wel vlotjes.

Daarbuiten zal je aan visuele plaatje echter niet merken dat je een telefoon gebruik van slechts 400 euro. De kleurweergave is prima en vergelijkbaar met die van onze OnePlus 7T Pro en ook de helderheid is meer dan voldoende. Net zoals bij andere OnePlus-smartphones leek de sweet spot hier rond de 35 procent te zitten. De vingerafdrukscanner die onder het scherm zit werkt bovendien prima, net zoals dat bij de 7T- of 8-serie het geval was.

Gaming

De OnePlus Nord is dus prima voor alledaagse taken, maar kan je er ook op gamen? Het korte antwoord is ja, maar je zal bij veeleisende games wel wat grafische prestaties inleveren. De OnePlus Nord is immers geen gaming smartphone en hoewel eenvoudige games zoals Hearthstone prima draaien, krijgt hij het al eens wat moeilijker bij Fortnite of PUBG. Maakt mobile gaming een groot deel van je dag uit, dan kijk je dus beter naar de OnePlus 8 Pro of een andere gaming smartphone.

OnePlus Nord

Design

Ook op het vlak van ontwerp voelt de Nord aan als een typische OnePlus-smartphone, zij het net iets kleiner met zijn 6,4 inch. Deze keer geen afgeronde zijkanten en dat is oké, want je zal zo minder snel per ongeluk de zijkanten raken. Het geheel ligt goed in de hand, maar de achterkant voelt minder premium aan dan die van andere OnePlus-toestellen. Echter, als er ergens moet bespaard worden, dan vinden we het niet erg dat dat hier gebeurt. De OnePlus Nord is beschikbaar in Onyx-grijs en Marmer-blauw. Wij kregen deze laatste ter review en het geheel zag er nog steeds aantrekkelijk uit, al zij het iets meer budget. Nu goed, zolang het geen Glacial Green is zoals bij de OnePlus 8, zijn wij fan.

Verder bevinden de verschillende knoppen zich waar je zou verwachten. Onderaan vinden we een dual-simkaart tray terug, de USB-C-aansluiting die Warp Charge 30T snelladen mogelijk maakt en een enkele speaker. Verwacht geluid dat best oké is voor het kijken van een YouTube-video of Netflix, maar minder voor het luisteren van muziek met veel bas. We merkten ook op dat we geregeld onze vinger over de speaker plaatsten bij het horizontaal gebruiken van de Nord, wat al eens vervelend kon zijn.

Een hoofdtelefoonaansluiting vinden we niet terug. Daar zijn we ook al lang niet meer droevig over want, de uitgespaarde ruimte is gegaan naar de batterij van 4115mAh. Deze gaat comfortabel een hele dag mee en bij licht gebruik zelfs twee (minder pendelen heeft zo zijn voordelen). Onze indruk was bovendien dat de batterij langer meegaat dan die van de OnePlus 8, wat mogelijk te verklaren is door de minder veeleisende processor.

Camera’s

Een van de punten waarop OnePlus volop inzet naast het display, zijn de camera’s. In de OnePlus Nord zijn dat er maar liefst zes. Achteraan heb je een main camera van 48 megapixels (dezelfde als die van de OnePlus 8), een ultragroothoek van 8 megapixels en hoek van 119 graden, een dieptelens van 5 megapixels en macrolens van 2 megapixels. OnePlus maakt hier opnieuw de keuze voor een macrolens over een telefoto, wat nog steeds een discussiepunt is binnen de OnePlus-community. Persoonlijk vonden wij de 2 keer sensorzoom via de hoofdcamera voldoende en levert de macro-camera vaker unieke beelden af dan een telefoto zou doen. Je moet er natuurlijk wel aan denken dat de OnePlus Nord die functionaliteit heeft.

Vooraan vinden we voor de eerste keer een dubbele camera terug. In het verleden liet OnePlus al weten dat de community de ultragroothoek belangrijk vindt (voor de OnePlus 8 werd de hoek zelfs al groter gemaakt) en daarom werd besloten om naast de main camera (32 megapixel) ook een wide-angle selfiecamera (8 megapixel) te introduceren. Dankzij de hoek van 105 graden kan je nu extra veel vrienden vastleggen zonder dat je een selfie stick nodig hebt. Aan de ene kant zijn we zeker fan van deze toevoeging, maar het zorgt er wel voor dat je vooraan een dubbele notch krijgt die de ruimte in de notificatiebalk beperkt. Stiekem hopen we dan ook dat deze set-up niet naar de 8T-serie komt. We blijven immers fan van de pop-up camera van de 7T Pro, ook al maakt die het geheel net iets zwaarder. Een enkele ultra-wide selfiecamera vooraan is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar durft OnePlus dat?

OnePlus Nord: Eindoordeel

De OnePlus Nord is een schot in de roos. Het is een geweldige smartphone die op een of andere manier ook een geweldig prijskaartje heeft gekregen. 399 euro is enorm aantrekkelijk en we vragen ons af of er nog wel een reden is om 300 euro meer uit te geven aan een OnePlus 8. Je krijgt natuurlijk niet op alle vlakken de beste hardware, maar het gevolg van in te zetten op de wensen van je community, is dat dit helemaal niet zoveel uit maakt. Zij die een budget van maximaal 500 euro hebben verwachten immers geen 120Hz verversingssnelheid of draadloos opladen en hebben niets aan een IP68-rating, maar zullen enorm tevreden zijn over het fantastische 90Hz AMOLED-display, de bijbehorende vloeiende ervaring en de vele kwalitatieve camera-opties.

OnePlus Nord

Interesse in de OnePlus Nord? Online bestellen kan via Coolblue of de OnePlus-website.