Xiaomi Mi 10 review: Veel te bieden, maar niet altijd genoeg

Prachtig 90Hz-scherm
Premium look en feel
Levert goede prestaties
MIUI 11 is ondermaats
Camerakwaliteit stelt teleur
Aanbevolen prijs: €649
De Xiaomi Mi 10 is een geweldige telefoon dankzij zijn premium design, prachtig 90Hz display en de Snapdragon 865 chipset. Helaas stelt de interface en camera ons teleur waar soortgelijke toestellen van OnePlus of Huawei wel indruk weten maken.

De Xiaomi Mi 10 ziet er enorm goed uit en weegt 208 gram. Vooraan vinden we een indrukwekkend 90Hz-scherm uit Gorilla Glass 5 terug en de randen, voorzien van een metalen frame, buigen zich rond de zijkant naar de glazen (en enorm vingerafdruk gevoelige) achterkant van de telefoon. Xiaomi moet wat dit betreft niet onderdoen voor de concurrentie. We verwarden de telefoon bijvoorbeeld meermaals met onze eigen OnePlus 7T Pro. Het camera-eiland achteraan is gelijkaardig aan deze laatste, maar zit links bovenaan ingebouwd in plaats van in het midden. Speakers vinden we boven- en onderaan terug.

Prachtig AMOLED-display

Wat het display betreft, konden we genieten van een Super AMOLED-scherm met 1080 x 2340 resolutie en schermdiagonaal van 6,67 inch, vergelijkbaar met dat van de Motorola Edge. Zoals je van AMOLED komt te verwachten, zien de kleuren er geweldig uit, of je nu series kijkt op Netflix (HDR10+ zorgt voor een geweldige kijkervaring) of de telefoon gebruikt om te gamen. Zelfs de menu’s zien er indrukwekkend uit en de maximale helderheid van 500 nits zorgt ervoor dat het scherm overal goed te ervaren is.

Camera’s Xiaomi Mi 10 stellen teleur

De Xiaomi Mi 10 is voorzien van een 108MP, f/1.7 hoofdcamera, een 13MP, f/2.4 ultra-wide camera en een 2MP macro en dieptesensor. De selfie-camera is 20MP. De 108MP camerasensor van Samsung is ondertussen in verschillende telefoons gebruikt, maar het is de eerste keer dat we hem zien zonder telefotolens, een keuze die steeds vaker gemaakt wordt omdat digitale zoom in veel gevallen voldoende is. Pixels genoeg immers. In goed verlichte omstandigheden klopt dit, maar wordt je omgeving wat donkerder, dan zal je al snel een vermindering in kwaliteit merken en is zoomen niet aan te raden.

Foto, video, panorama, pro mode,.. Je vindt ze allemaal terug op de Xiaomi Mi 10 en er is zelfs een video modus die je de camera voor- en achteraan tegelijk laat gebruiken. Je zal echter vooral de automatische fotomodus gaan gebruiken en hiervoor wordt gebruik gemaakt van pixel-binning om vier foto’s van elks 25MP samen te voegen in één beeld met een resolutie van 4344 x 5792 pixels en een bestandsgrootte van zo’n 10MB.

Op papier klinkt dat allemaal heel indrukwekkend, maar in de praktijk waren we niet helemaal overtuigd door het resultaat dat we te zien kregen. De kleurtoon is helemaal niet zo levendig als gehoopt en we grepen al snel naar de ingebouwde filters om dit te verbeteren, iets dat niet nodig zou moeten zijn. Sommige smartphonecamera’s, zoals die van de Sony Xperia 1 II, produceren ook beelden met minder verzadigde kleuren, maar waar dat bij Sony wel nog steeds voor een aangenaam ogend resultaat zorgde, is dat bij de Mi 10 veel minder het geval. Het dynamisch bereik schiet hier duidelijk ook te kort en achtergronden werden al snel overbelicht. We laten je in onderstaande vergelijking tussen de Mi 10 en OnePlus 7T Pro zelf beslissen.

De ultra-wide camera zorgt voor gelijkaardige resultaten en hoewel de macro-camera nu en dan wel eens zijn nut zal hebben, heeft hij maar een kleine meerwaarde ten opzichte van het gebruiken van de hoofdcamera in combinatie met digitale zoom. De selfie-camera is overigens wel prima en zorgde zelfs in weinig licht voor goede resultaten. Ben je dus van plan om vooral te videochatten met je nieuwe smartphone, dan is de Xiaomi Mi 10 daar prima voor.

Prestaties

Wat de prestaties van deze smartphone betreft, hebben we geen reden tot klagen. De Snapdragon 865 met 5G-ondersteuning zorgt voor een enorm vlotte ervaring, of dat nu tijdens het scrollen door sociale media is of tijdens het gamen.

Xiaomi Mi 10 review

MIUI 11 is echter een andere zaak. De interface van Xiaomi kon geen indruk achterlaten en frustreerde in sommige gevallen zelfs. Zo ontbreken bijvoorbeelde gebaren die Android 10 recent toe heeft gevoegd, waardoor je links- of rechts onderaan het scherm kan swipen om zo terug te gaan. Wisselen tussen apps doe je door omhoog te swipen. In MIUI 11 is dit allemaal niet mogelijk en zit je vast aan de gekende 3 knoppen om te navigeren. Enorm vervelend, tenzij je nooit een betere manier gebruikt hebt. Het valt ook op dat Xiaomi een Chinees bedrijf is, bijvoorbeeld door de notificaties die je niet naar links kan vegen om ze te verwijderen en de preview-knop in de camera-app die aan de andere kant staat dan in eender welke andere smartphone. Het gebrek aan een app tray is ook onvergeeflijk en onze 200+ apps werden gewoon op het Home Screen gedumpt, met enkel een zoekbalk van Google beschikbaar om een app te zoeken, waarvan de resultaten dan ook nog eens vaak weggeduwd werden door webresultaten. De Mi Browser komt waarschijnlijk nog het dichts bij de verwachte functionaliteit, maar het is simpelweg niet voldoende. De Beveiliging en Opruimen apps zorgden ook meer voor storende notificaties dan echte functionaliteit.

De vingerafdruksensor van de Mi 10 werkt wel zeer vlot en ook over de batterijduur van de smartphone zijn we tevreden. Een dag is zeer makkelijk te halen en je kan steeds bijladen via 30W fast charging. In iets meer dan een uur is de batterij vol.

Xiaomi Mi 10 review

Xiaomi Mi 10: Eindoordeel

De Xiaomi Mi 10 is een smartphone die op het vlak van design en prestaties veel geweldige aspecten heeft, maar desondanks toch moeilijk aan te raden is. Zo heeft OnePlus bijvoorbeeld ook telefoons met een geweldig 90Hz AMOLED-scherm (en zelfs 120Hz) voor een gelijkaardige prijs en daar krijg je dan wel een gebruiksvriendelijke interface bij. Een Google Pixel 4 zal dan weer betere foto’s maken, ondanks het feit dat hij geen 108MP-camera heeft. Ben je iemand die graag gamet en media kijkt, dan kan een scherp geprijsde Mi 10 wel nog het overwegen waard zijn, maar wie alles wil kunnen doen met zijn smartphone, kijkt beter elders.