Blizzard Arcade Collection review: Tijdloze nostalgie

Verschillende quality-of-live verbeteringen
Nog steeds erg leuk
Sterke prijs
Controls aanpassen is wat lastig
Aanbevolen prijs: €19,99
Dankzij de Blizzard Arcade Collection kan je oude titels zoals The Lost Vikings, Rock 'n Roll Racing en Bloodthorne opnieuw ontdekken.

Vorig weekend verraste Blizzard tijdens BlizzConline iedereen met de release van de Blizzard Arcade Collection, een verzameling van drie klassieke games uit de jaren ‘90. Het gaat om The Lost Vikings uit 1992, Rock n’ Roll Racing uit 1993 en Blackthorne uit 1994.

De bundel is per direct verkrijgbaar als onderdeel van de Blizzard 30 Year Celebration Collection, een bundel van leuke goodies voor de populairste Blizzard games van het moment, waaronder World of Warcraft, Hearthstone, Overwatch,… De Celebration Collection is beschikbaar vanaf 19,99 euro op PC en is prijs/kwaliteit een no-brainer voor elke Blizzard fan. Aangepaste bundels zijn ook beschikbaar voor Nintendo Switch, PlayStation en Xbox.

De drie games uit de Arcade Collection bieden nog steeds dezelfde gameplay-ervaring als bijna 30 jaar geleden, maar zijn voorzien van een aantal quality-of-life updates om ze ook voor hedendaagse spelers interessant te maken. Zo kan je nu op elk moment de game opslaan en kan je tot 10 seconden terugspoelen als je een fout maakt (afhankelijk van de versie). Deze klassiekers zijn immers een pak minder vergeeflijk dan hedendaagse games. Elke game komt met twee originele console-versies en een moderne Definitive Edition voorzien van zaken zoals betere lokale multiplayer, ondersteuning voor 12 talen, nieuwe muziek en in het geval van Blackthorne zelfs een nieuw level.

The Lost Vikings

Als iemand die The Lost Vikings nog nooit eerder gespeeld heeft, ben ik enorm verrast over hoe tijdloos de game wel niet aanvoelt. Je gaat aan de slag als Erik the Swift, Baleog the Fierce, en Olaf the Stout, drie Vikings die door een ruimteschip ontvoerd worden uit hun rustige dorpje.

The Lost Vikings

Om te ontsnappen moet je je een weg banen door 37 levels en daarvoor vertrouw je op de speciale skills van elk van de personages. Zo is Erik de enige Viking die kan springen, terwijl Baleog vanop afstand vijanden kan neerschieten met zijn boog. Olaf zorgt dan weer voor een defensief element met zijn schild, dat hij ook kan gebruiken om Erik van een opstapje te voorzien.

The Lost Vikings Blizzard Arcade Collection

Enkel door voor elke hindernis de juiste Lost Viking te selecteren zal je een level tot een goed einde kunnen brengen. Je wisselt dus constant tussen personages en dat maakt voor zeer gevarieerde gameplay en uitdagende puzzels. Het geheel is overgoten met humor, zowel in de dialoog als in de animaties. “Finding the fun” was ook toen al een belangrijk punt van game design voor Blizzard en daar zijn de ontwikkelaars absoluut in geslaagd. De graphics geven misschien weg dat het om een game van bijna 30 jaar oud gaat, maar gameplay-gewijs zou The Lost Vikings vandaag even goed scoren als toen.

Rock ‘n Roll Racing

Van de drie games in de Arcade Collection heeft Rock n’ Roll Racing het het moeilijkste om anno 2021 indruk op ons te maken. Nochtans bevat de game alle elementen die een hedendaagse racegame ook biedt. Zo kan je wagens kopen en verkopen en deze upgraden of in ware Mario Kart stijl voorzien van de nodige wapens. Win je enkele races dan stijg je in level en krijg je toegang tot een nieuwe divisie om in te racen.

Rock n Roll racing

Racegames zijn de laatste drie decennia enorm geëvolueerd en hebben het daarom moeilijk om tijdloos te blijven in dezelfde mate als puzzelgames dat doen. De beperkte controle die je hebt over je wagen door middel van de pijltjestoetsen en de rechtlijnige tracks spraken ons dan ook minder aan. We bleven echter spelen door de geweldige soundtrack van deze game, die klassiekers zoals ‘Bad to the Bone’ van George Thorogood and the Destroyers en ‘Radar Love’ door Golden Earring bevat. Zelfs vandaag zouden we deze nummers welkom heten in eender welke racegame. Het loont dus zeker om eens een halfuurtje met de game aan de slag te gaan, al dan niet in de 4 speler multiplayer modus.

Bloodthorne

Bloodthorne tenslotte wist ons eveneens te overtuigen als een nog steeds zeer leuke action-adventure game. De besturing is misschien wat outdated, maar Blackthorne vertelt nog steeds perfect het verhaal van Kyle “Blackthorne” Vlaros die met zijn shotgun Tuul doorkruist. De invloeden van de game zijn vandaag de dag nog steeds zichtbaar in andere Blizzard games. Zo zijn de Orcs die we kennen uit het Warcraft-universum afgeleid van die uit Blackthorne en is het inventory management van Diablo gebaseerd op deze klassieker. Het loont dan ook om de game te spelen met de huidige games in het achterhoofd en op zoek te gaan naar herkenbare elementen in de gameplay of art style.

Bloodthorne Blizzard Arcade Collection

Met de Arcade Collection brengt Blizzard een aantal klassiekers opnieuw tot leven en veel spelers kunnen de games zo voor de eerste keer ontdekken voor een voordelige prijs. Een absolute aanrader voor iedereen die ooit al een Blizzard game gespeeld heeft.