Nostalgisch voor spelers van het eerste uur
Toegankelijker dan ooit
Prijszetting Deluxe Edition
Fel Reavers!
Aanbevolen prijs: €Vanaf 12,99/maand
In World of Warcraft: Burning Crusade Classic gaan we terug in de tijd en nemen we het opnieuw op tegen iconische personages zoals Illidan. Are you prepared?

Op 2 juni lanceerde Blizzard World of Warcraft: Burning Crusade Classic. De game neemt ons na WoW Classic voor de tweede keer mee naar een versie van de populaire MMORPG uit lang vervlogen tijden. Wij zetten opnieuw onze eerste stappen in Outland en kunnen besluiten dat de magie van het origineel wel degelijk behouden is, ook al zijn er wat kleine veranderingen doorgevoerd.

De originele Burning Crusade expansion dateert ondertussen alweer van 2007 en roept heel wat herinneringen op. Van het eindeloos rondbellen naar Free Record Shop winkels in de omliggende gemeenten om toch maar een Collector’s Edition te pakken te krijgen tot het eindelijk bereiken van level 70 door een van die vreselijke Fel Reavers neer te halen. Burning Crusade was voor mij het era waarin ik Paladin begon te spelen, 14 jaar later nog steeds mijn favoriete class. Het was ook het moment waarop ik de game echt serieus begon te nemen. Jaren later ken ik elk hoekje van Outland dan ook van buiten en ergens vroeg ik me af of ik het allemaal wel opnieuw wil doen.

Dark Portal Pass & Deluxe Edition

Gelukkig kan ik na enkele dagen spelen zeggen dat het weldegelijk de moeite is en dat komt grotendeels door de wijzigingen die Blizzard heeft doorgevoerd. Specifiek heb ik het dan over de introductie van de Dark Portal Pass (39,99 euro) en de Burning Crusade Classic Deluxe Edition (64,99 euro). Deze bundels bevatten zaken zoals character boosts inclusief gear en riding skill, 30 dagen gametijd, volledige nieuwe mounts voor zowel Classic als Retail en enkele cosmetics. Het was op zijn minst een controversiële beslissing van Blizzard om deze dingen toe te voegen, want dit was allemaal niet aanwezig in het origineel. De eerste jaren na de release van WoW staan bovendien bekend voor hun lange grinds en de tragere maar belonende gameplay. De mogelijkheid om zomaar characters naar 58 boosten neemt heel wat van dat harde werk weg.

Burning Crusade Classic Deluxe Edition
Niet alles hoeft exact hetzelfde te blijven.

De realiteit is echter dat veel van de spelers van toen momenteel andere verantwoordelijkheden hebben, mijzelf inclusief. De tijd waarin het mogelijk was om 5 dagen per week te raiden en meer dan 80 uur in Azeroth door te brengen is helaas voorbij. Met de beschikbare bundels kan je gelukkig wat tijd winnen en zo Burning Crusade ervaren, zelfs als je Classic hebt overgeslagen. Hoewel ik niet akkoord ben met de prijszetting van de bundels en voornamelijk de beslissing om retail mounts enkel in de duurste bundel aan te bieden, maken ze dus wel degelijk een welkom verschil. We mogen ook niet vergeten dat Burning Crusade Classic gewoon inbegrepen is bij je retail abonnement en je dus kan spelen zonder extra maandelijkse kosten.

Inspanningen beloond

Om toch niet volledig dezelfde ervaring te hebben, besloten we om deze keer een Troll Shaman te maken en Outland vanuit het perspectief van de Horde te ervaren. Een goede keuze zo bleek, want Hellfire Peninsula voelde aan als een nieuwe, al zij het herkenbare, zone. Questen als Enhancement Shaman bleek erg traag te gaan, maar het verschil in tempo is eerder positief. Niet langer kan je 10 vijanden tegelijk aan zoals dat in retail het geval is, en moet je dus doelbewust kiezen wat je volgende target is. Soms schat je dat helemaal verkeert in en kan je na enkele gemiste hits jezelf oprapen van de grond. De uitdaging was echter welkom en het voelde heel belonend aan om na een half uur spelen eindelijk één of twee quests in te kunnen dienen. Minder leuk was de Fel Reaver die door mijn totems liep en me al snel tot moes sloeg, maar ook dat hoort nu eenmaal bij de klassieke Burning Crusade ervaring.

Burning Crusade Classic Fel reaver

Eindoordeel Burning Crusade Classic

Of je nu van plan bent om te raiden, rep te grinden of het wil uitvechten in Arena, het is duidelijk dat TBC: Classic heel wat te bieden heeft voor oude én nieuwe World of Warcraft fans. Bovendien is het de ideale keuze voor wie even een break nodig heeft van Shadowlands, maar geen andere game wil spelen.