SteelSeries Arctis Prime review: gaming headset zonder gedoe

Microfoon klinkt duidelijk
Zit comfortabel
Vrij duur voor wat je krijgt
Weinig bijkomende functies
Aanbevolen prijs: €119,99
De SteelSeries Arctis Prime is een gaming headset die zich richt op esports-ervaringen, maar dan zonder alle bijkomende franjes.

SteelSeries kennen we inmiddels van zijn reeks gaming hardware die ontwikkeld is voor gamers die het allemaal iets professioneler willen aanpakken. Binnen deze toestellen heeft SteelSeries de Arctis-serie headsets. De Arctis-reeks bevat allerlei headsets met uiteenlopende functies en krijgt met de Arctis Prime er een mooie middenklasse-broertje bij.

De SteelSeries Arctis Prime heeft een adviesprijs van 119,99 euro en levert je in de plaats een interessante bedrade gaming headset die ondanks zijn eenvoud doet wat hij belooft.

Ontwerp

Gamers die bekend zijn met de Arctis-reeks headsets van SteelSeries zullen met deze headset op bekend terrein komen. Het ontwerp van de Arctis Prime wijkt weinig tot niet af van dat van zijn voorgangers, de Arctis 7, Arctis 9 en Arctis Pro. Dat is niet noodzakelijk een probleem. Voor mensen die op zoek zijn naar een headset die eruit springt, zijn dit echter niet de meest opvallende toestellen.

Net zoals bij zijn voorgangers maakt hij gebruik van een elastische band die de headset op je hoofd houdt. Deze loopt helemaal rond de bovenkant van de headset en zorgt voor een gelijke verdeling van het gewicht van de headset. De band is tevens voorzien van een velcro-strip. Daarmee kan je de band dus aanpassen naar wens. Dat verzekert je dat de Arctis Prime goed en comfortabel op je hoofd blijft zitten, zelfs bij langere gaming sessies. De headset is vervaardigd uit aluminium, wat er mee voor zorgt dat de headset heel licht aanvoelt. Ondanks de lichte bouw voelt alles heel stevig aan, inclusief de bovenste hoofdband.

De oorkussens zijn gemaakt van een nepleder en hebben genoeg ruimte om je oren in te huisvesten en ze volledig af te schermen van de buitenwereld. Dit zorgt voor een passieve onderdrukking van omgevingsgeluid wat een leuke bonus is. De headset laat zeker nog geluid door, maar je zal afgesloten genoeg zitten om zorgeloos van je games te kunnen genieten. De neplederen afwerking kan er op warme dagen wel voor zorgen dat je oren opwarmen, maar ook dit zou geen gigantisch probleem mogen zijn. Op de buitenkant van de oorschelpen kan je het logo van SteelSeries terugvinden, zonder ingebouwd LED-licht.

Daarnaast heb je op de linkse oorschelp vooraan de ingebouwde microfoon. Achteraan zit nog de volumeregelaar, samen met een knop om je microfoon te muten. Hieronder vind je de poort om de 3,5mm-kabel met je headset te verbinden, alsook een 3,5mm-poort om de headset van een vriend op aan te sluiten, zodat je samen van dezelfde audio kan genieten.

Prima audio

Op vlak van geluidskwaliteit weet de Arctis Prime wel wat moois te bieden. Het toestel is ontworpen voor esports en dat merk je hier meteen. De headset maakt gebruik van de eigen 40mm high-fidelity drivers die we ook in andere Arctis-hoofdtelefoons kunnen terugvinden. Zij zorgen hier voor een helder geluid en een mooie balans tussen de hoge en lage tonen. De hoge tonen lijken ons hier iets meer aanwezig dan de lage tonen, maar dat kan ook zijn omdat we bij gaming headsets doorgaans wel opgeschroefde bastonen gewoon zijn.

Tijdens het gamen heb je dus steeds de volledige audio-ervaring die je nodig hebt. Bij het spelen van Apex Legends hoorden we alles van input mooi doorkomen, zonder dat het in elkaar overvloeide en modderig klonk. De locatiebepaling van onze vijanden verliep vlekkeloos. Ook bij tragere games met meer focus op instrumentele audio kwam alles goed door, net als bij het gewoon luisteren naar muziek. Audiogesprekken klonken steeds heel helder met voldoende diepte in iedere stem.

Ook op vlak van de microfoon weet de Arctis Prime mooie prestaties neer te zetten. Deze ClearCast-microfoon is voorzien van de een bi-directioneel ontwerp, waardoor hij onnodig achtergrondgeluid kan wegfilteren. De microfoon zit in de linkerschelp verwerkt en kan er zo worden uitgetrokken. In onze tests viel het geluid zo nu en dan wat stil uit, maar verder konden onze gesprekspartners ons steeds helder en voldoende luid horen.

Functionaliteiten

Dankzij de 3,5mm-verbinding is de headset bruikbaar op zowel jouw desktop als PS5 en Xbox Series X, of elk ander toestel dat van deze output gebruikmaakt. Omdat het een headset is die met een 3,5mm-kabel werkt voor zijn verbinding, ontbreek je wel de mogelijkheid om met bijkomende software je audio-instellingen volledig aan te passen. Dat is best wel jammer, maar vanwege zijn sterke audioprestaties is het niet geheel onoverkomelijk.

Daarnaast komt de headset ook zonder twee functies waarmee SteelSeries ons doorgaans wel blij weet te maken: ChatMix en mic sidetone. ChatMix geeft je de optie om het geluid van je chat en games mooi te balanceren zoals jij dat wil. Bij mic sidenote krijg je jouw eigen stem teruggekoppeld, zodat je jezelf hoort praten. Hiermee voorkom je dat je begint te brullen in lawaaierige spelletjes, wat je online vrienden en buren wel zullen appreciëren. Om dit wat te compenseren kan je wel controls op de headset terugvinden om je volume mee te regelen en je microfoon in en uit te schakelen.

Voor fans van RGB-verlichting hebben we helaas slecht nieuws. Ondanks wat de oorschelpen misschien doen vermoeden, zijn er geen LED’s in de behuizing verwerkt. Je zal het hier dus zonder moeten doen, wat voor sommigen juist een voordeel is.

Verdict

De Arctis Prime is een prima gaming headset die zo te zien gemaakt is om te doen wat hij moet doen: comfortabel zitten, uitstekend geluid leveren en je stem helder laten doorkomen via de microfoon. Daar slaagt de headset zeker in, maar verder kent hij weinig bijkomende functies. Dat is voor ons echter geen probleem, maar het botst wat met het hoge prijskaartje van 119,99 euro. Als je echter geen graten ziet in de lichtjes hogere prijs en graag wat meer betaalt voor een headset met voldoende kwaliteiten binnen zijn prijsklasse, dan is de Arctis Prime zeker iets voor jou.