Google Nest Cam (op batterij) 2021 review

Makkelijke setup (meestal toch)
Nest Aware aan de dure kant
Batterij niet vervangbaar
Geen verwijderbare interne opslag
Aanbevolen prijs: €199
De Google Nest Cam is een makkelijk te gebruiken beveiligingscamera die duidelijke FHD-beelden maakt overdag én ‘s nachts, terwijl de ingebouwde batterij voor heel wat flexibiliteit zorgt.

Google is nog relatief nieuw op de markt van beveiligingssystemen voor bij je thuis. De eerste Google Nest Cam dateert van 2016 en werd toen positief onthaald. Een echte directe opvolger kwam er echter niet, en daarom was het anno 2021 tijd voor een nieuw model.

Meerdere zelfs, want naast de Google Nest Cam op batterij die wij getest hebben, werd ook de Nest Cam met Floodlight aangekondigd. Deze laatste is voorzien van krachtige LEDs om voor de nodige zichtbaarheid te zorgen en is met zijn prijs van 299 euro het duurste model. Ook aangekondigd is de Nest Cam met draad voor binnen, die het goedkoopste model zal worden met een prijs van 99 euro. Dit laat ruimte voor onze Nest Cam met batterij voor binnen en buiten tussen deze twee, aan een prijs van 199 euro.

Zoals je dat zou verwachten slaat de Google Nest Cam op batterij gemaakte video’s op. Dit kan gratis voor de laatste drie uur aan videobeelden, gefilterd door de algoritmen van Google op basis van beweging en geluid. Wil je fragmenten van een langer periode (tot 60 dagen) bijhouden, dan gaat je dat een extra abonnementsprijs van 5 euro per maand (50 euro per jaar) kosten bovenop het aankoopbedrag. Best aardig, want het vergelijkbare Ring Protect plan kost je slechts 30 euro per jaar. Gaat je camera offline, dan kan hij tot 60 minuten aan videobeelden intern opslaan, die na het herstellen van de verbinding geupload worden naar de cloud.

Ontwerp

De Google Nest Cam is aardig compact met zijn afmetingen van 8.3 x 8.3 x 8.3 centimeter. Het mat witte ontwerp ziet er goed uit en is voorzien van een zwarte lenskap. Een groene LED gaat aan als er beweging gedetecteerd wordt en de luidspreker en microfoon geven je ook de mogelijkheid om in twee richtingen te communiceren.

Google Nest Cam batterij

De camera kan binnen of buiten geïnstalleerd worden. Hiervoor kan je een magnetische plaat gebruiken zodat de camera makkelijk aan de muur bevestigd kan worden, of je gebruikt de optionele standaard die te koop is voor 34,99 euro als je de camera liever ergens op een kast zet. Dit kan prima omdat de Nest Cam niet op de stroom aangesloten hoeft te worden. Het kan wel via de bijgeleverde usb-kabel en lader, maar met zijn 1 meter is die vrij kort en eerder geschikt voor occasioneel opladen. De standaard komt met een vaste stroomkabel van 3 meter en biedt zo meer mogelijkheden.

Installatieproces

De installatie van de Google Nest Cam, wat normaal een snel proces had moeten zijn, zat in ons geval alles behalve mee. Zo kon de camera maar niet gedetecteerd worden door de Google Home-app die je gebruikt om hem in te stellen en werden we vervolgens van Home naar de Nest-app gestuurd en weer terug in een eindeloze cirkel. Na lang troubleshooten besloten we het uiteindelijk nog een keer op iOS te proberen in plaats van Android en daar raakten we voorbij het installatieproces, maar liep de camera meermaals vast tijdens het updaten van de firmware. Niet meteen de gebruikservaring die we gehoopt hadden, maar twee uur later werkte de camera wel.

Nest & Google Home app probleem
Zo kom je natuurlijk nergens, maar geduld loste dit probleem op.

We hebben dit probleem op dat punt aangekaart bij Google en zij lieten weten dat onze samples vrij snel verstuurd waren en dat voor de officiële shipping date, waardoor de software nog niet geüpdatet was naar de laatste versie. Omdat het uiteindelijk in orde was gekomen wilden we het lot niet tarten door opnieuw te beginnen, maar tijdens het schrijven van deze review hebben we toch maar even een factory reset uitgevoerd door 12 seconden de reset-knop achteraan indrukken. Vervolgens konden we het hele installatieproces doorlopen in vijf minuten. Of het probleem in de Home-app is opgelost of door de nieuwe firmware kunnen we niet met zekerheid zeggen, maar we verwachten niet dat je nog hinder zal ondervinden als je de Nest Cam op dit punt aankoopt.

Prestaties

Na de installatie werd duidelijk dat de Google Nest Cam in staat is om duidelijke kleurenbeelden te maken tijdens de dag en zwart-wit ‘s nachts. HDR-ondersteuning helpt hierbij enorm en zorgt ervoor dat details in de schaduwen of hooglichten zichtbaar blijven. De camera heeft een kijkhoek van 130 graden, wat voor een licht fisheye-effect zorgt, maar echt vervelend is dat niet.

Verder heeft de camera heel wat mogelijkheden. Zo kan je met een Nest Aware-abonnement namen toewijzen aan de personen die in beeld verschijnen en worden je notificaties op basis daarvan aangepast. Handig als je het onderscheid wil maken tussen de postbode en je huisgenoten. De frequentie en het type notificaties kunnen aangepast worden naar wens. Wil je bijvoorbeeld je huisdieren in de gaten houden dan kan dat, maar je kan er ook voor kiezen om ze te negeren. Het is ook mogelijk om bepaalde gebieden uit te sluiten.

Omdat het geheel met de Google Home-app werkt, kan je ook routines gebruiken om de camera te bedienen. Je kan Google bijvoorbeeld vertellen dat je vertrekt, waardoor de camera wordt ingeschakeld, of je kan dit automatisch laten doen op basis van je locatie. Handig is ook de mogelijkheid om een live feed naar je Nest Hub te streamen (Oké Google, stream Nest Camera), zodat je permanent een oogje in het zeil kan houden. Dit ging niet altijd even vlot en we moest het commando soms meermaals herhalen, maar uiteindelijk kregen we de feed altijd wel te zien.

Dat de Nest Cam op batterij werkt vonden we zeker een voordeel. De batterijduur is lang genoeg, waardoor je deze bij gemiddeld gebruik maar één keer om de drie maanden zal moeten opladen. Google adverteert anderhalve maand bij 20-25 gebeurtenissen per dag, drie maanden bij 9 tot 12 en zelfs zeven maanden bij 2 tot 4 gebeurtenissen per dag. Opladen duurt een vijftal uur, met geen mogelijkheid om een extra batterij aan te schaffen om snel te kunnen wisselen zonder downtime.

Wat ons verder nog opviel was dat de Nest Cam steeds voorzien moet zijn van de magnetische bevestigingsplaat of de standaard, want anders schakelt hij zichzelf uit. Dit is op zich vreemd, vooral omdat er ook een schroefdraad voorzien is die je toelaat om hem op een statief te monteren en dan zit de plaat alleen maar in de weg. Bovendien is de camera zo ook makkelijk te saboteren door moedwilligen die hem van de muur halen.

Eindoordeel Google Nest Cam

Verloopt het installatieproces vlot, dan is de Google Nest Cam eenvoudig in gebruik. Via de Google Home-app krijg je handige notificaties en kan je makkelijk gebeurtenissen opnieuw bekijken, die allemaal in duidelijke FHD-kwaliteit opgenomen worden. De batterij maakt de camera bruikbaar op plaatsen zonder stroomvoorziening, al heb je wel steeds wifi nodig omdat lokale opslag via een geheugenkaartje geen optie is. Het Nest Aware-abonnement is geen verplichting, maar kost je 50 euro per jaar voor extra opslag en functionaliteit, een iets hoger prijskaartje dan we graag gezien hadden.