Qwic Premium i +Auto review: de complete e-bike beleving

Qwic Premium i +Auto header
© TechPulse/Jeffrey van de Velde
Voordelen
Automatiq-systeem is heel fijn
Veel trapondersteuning
Fiets is stevig gebouwd
Nadelen
Vreet ietwat veel energie
Kabelspaghetti voorop
Aanbevolen prijs: €3.299
Waar te koop?
Totaalscore 8
Qwic pikt met de Premium i +Auto een graantje mee van de high-end e-bike-segment, zonder meteen de hoogste prijs te rekenen. Niet alles is perfect of ‘Premium’, maar het geheel is precies wat wij ervan verwachtten.

Het Nederlandse Qwic is voor velen een relatief onbekend fietsmerk. Wellicht niet geheel verrassend; het merk verkoopt vrijwel exclusief elektrische fietsen. E-bikes die zich vaak ook nog eens in hogere prijsklassen bevinden: de goedkoopste fiets die het merk verkoopt, de i FN7, kost 2.099 euro (na korting). Niet voor iedereen bereikbaar, is voor velen de conclusie.

Tegelijk zien we juist een rage ontstaan voor urban e-bikes: fietsen met prijskaartjes van soms ruim boven de 3.000 euro, zonder daar ook concurrerende (premium) hardware tegenover te zetten. Dat pakt Qwic anders aan, met zelfs op het meest betaalbare model een geveerde voorvork en een krachtige voorwielmotor.

Qwic Premium i +Auto
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Zelfs op het door ons geteste model, de Premium i +Auto, vind je veel snufjes die niet per se standaard zijn in de prijsklasse waarin je hem terugvindt. Momenteel kost hij namelijk slechts 3.299 euro (inclusief korting), met de grootste accu (540Wh). Of die snufjes ook bijdragen aan een premium rijervaring, zochten we ondertussen voor je uit.

Zakelijke uitstraling

Als je de Qwic Premium i +Auto ziet staan trekt het ontwerp niet meteen alle aandacht. Het ontwerp oogt zakelijk, met fijne verhoudingen in het frame en nette afrondingen. Juist dat meer zakelijke ontwerp kan ons wel smaken. Zeker van zodra je dagelijks op de fiets rijdt hoeft het niet allemaal op te vallen.

Desalniettemin ziet de e-bike er modern uit, mede door de in het frame verwerkte batterij. Wat we ook zeker waarderen zijn de nette lasnaden. Ze vallen weliswaar meer op dan bij menig urban e-bikes, maar zijn tegelijk netter afgewerkt dan bij instap e-bikes van 1.500 tot 2.500 euro. Dat geldt ook voor de afwerking van de kabels, die bij de Qwic grotendeels door het frame worden geleid.

Aan de voorzijde zouden ze nog wel iets sneller in het frame geleid mogen worden. Nu is de kans nog vrij groot dat de ‘kabel-spaghetti’ achter een andere fiets blijft hangen in een fietsenstalling (of je eigen schuur), wat tot schade kan leiden. Zeker als een fiets vaker in een openbare fietsenstalling staat, is dat geen overbodige luxe. Ook geen overbodige luxe is het gebruik van Gates’ Carbon CDX-riemaandrijving, wat de fiets nagenoeg onderhoudsvrij maakt. Dit zien we vaker op e-bikes in deze prijsklasse, en het is goed om te zien dat Qwic daarin meegaat.

+Auto voor extra rijgenot

Het zal je allicht zijn opgevallen, de +Auto-aanvulling van de e-bike. Dit staat voor de Enviolo Automatiq-versnellingsbak die aanwezig is op de Premium i +Auto. Die versnellingsbak neemt alle schakelhandelingen uit handen – zowel tijdens het fietsen als op momenten dat je begint te trappen bij het stoplicht. Het systeem past steeds de benodigde trapkracht aan op je trapfrequentie. Die gewenste trapfrequentie kun je zowel op het display van de e-bike als via de Enviolo-app aanpassen.

Het geautomatiseerde systeem is in eerste instantie erg wennen: bij het optrekken zorgt het Automatiq-gedeelte ervoor dat je rustiger wegtrapt, zonder al je spierkracht nodig te hebben. Eenmaal je fietst, trap je steeds aan dezelfde, ingestelde frequentie. De versnellingsbak probeert dit voor je te bereiken door de ‘versnelling’ van de naaf – in dit geval een traploze Enviolo City-naaf – zo in te stellen dat je die trapfrequentie (cadans) haalt.

Premium i +Auto Automatiq
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Niet alleen haalt dit soms overbodig denkwerk uit het fietsen, het systeem zorgt er bovenal dat je zeer natuurlijk fietst op de e-bike. Je hebt niet het gevoel dat de e-bike met jou aan de haal gaat, maar dat jij steeds de fiets onder controle hebt. Een punt dat in mijn optiek wel aandacht vereist is dat het Automatiq-systeem niet bepaald meedenkt als je bergen op fietst. Hij blijft dan in een relatief hoog verzet steken om de 25km/u te behalen. Dit kan je wel handmatig aanpassen via het scherm. Tijdens het fietsen is dat echter niet heel ergonomisch, en fiets je dan eigenlijk aan een te zwaar verzet.

Perfect geveerd

Je hoeft tijdens het fietsen dus niet te denken aan het schakelen. Daarnaast ontneemt de fiets elke gedachten over de wegligging. Ondanks het doorstapframe van de Premium i +Auto ligt hij namelijk als een blok op de weg, zonder direct zwaarlijvig aan te voelen. Ja, het is een forse fiets (ook qua gewicht), maar dat heb je eigenlijk helemaal niet door. Wat je vooral merkt is dat de fiets kleeft aan het asfalt. Het maakt daarbij niet uit of je met 28 km/u door een bocht fietst, de boulevard langs zee eigen maakt aan 35km/u: steeds merkten we dat de fiets ons vertrouwen geeft en nergens anders naartoe wil dan de richting waar wij hem uit sturen. Ik kon hem heel precies de bochten in sturen.

Als fietsliefhebber is dat wel echt iets om van te genieten. Dit wordt geholpen door de strakke, maar niet losse, geveerde voorvork van deze e-bike. Fijn is ook dat de zadel geveerd is: dat zien we wel eens anders, zelfs op e-bikes uit hogere prijsklassen. Ik zou Qwic wel willen adviseren te kijken naar de stiksels achterop het zadel. Bij langere ritten kun je die soms goed voelen, ondanks de ingebouwde vering.

Shot zijkant Qwic Premium i +Auto
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Krachtige Bafang-motor

Op Qwic’ Premium i +Auto maakte ik voor het eerst kennis met Bafang-middenmotoren, in dit geval de M420 met een maximaal koppel van 80Nm. Allereerst moet gezegd worden hoe stil de motor is, zeker vergeleken met de concurrenten van Bosch (en ook deels Shimano). Zowel tijdens het optrekken als op kruissnelheid is de motor fluisterstil. Dit wil niet zeggen dat de motor niet of onvoldoende krachtig is.

Qua vermogen nadert hij de Bosch Performance Line CX-motor, die in de hoogste ondersteuningsstand 85Nm levert. Het fietsen met de motor gaat vloeiend, al kreeg ik wel het gevoel dat de Bafang eerder uitgeput raakt dan vergelijkbare Bosch en Shimano-motoren. Mogelijk moet je hierdoor iets meer eigen kracht leveren. Tegelijk: ik kon steeds moeiteloos van A naar B fietsen, ook over grotere afstanden van 40 tot 60 kilometer. Daarbij weegt ook mee dat de Qwic flink goedkoper is dan menig fiets met een Bosch of Shimano-motor. Houd dat ook zeker in je achterhoofd.

Bafang motor QWIC
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Simpel, degelijk scherm

Gekoppeld aan de Bafang-middenmotor is een simpel display van datzelfde merk. Veel moet je daar nu niet direct van verwachten. Het scherm toont tijdens de rit enkel je snelheid, batterijpercentage, ritstatistieken en overgebleven range. Houd je de ‘i’ langer ingedrukt dan verschijnt op deze e-bike de Enviolo-integratie waarmee de cadans ingesteld wordt. Met de plus- en mintoetsen kan je die cadans vrij eenvoudig aanpassen. Qua functionaliteit is het scherm vergelijkbaar met een Bosch Intuvia 100, die eveneens vooral ritinformatie toont.

Wat ontbreekt is de optie om de e-bike zelf te koppelen aan een smartphone. Enkel de Enviolo-naaf die Qwic gebruikt kun je koppelen aan je smartphone. Die optie vind je vaak wel op gelijkaardig geprijsde modellen, of zelfs de goedkopere Pathlite:ON 4 van Canyon. Die mist dan wel weer een eigen scherm. In tijden dat alles verbonden is met smartphones, is het in ons optiek geen overbodige luxe om ook een verbonden scherm te bieden. Zo kun je wellicht wat extra instellingen van de e-bike direct op je smartphone aanpassen.

Geen efficiëntiemonster

Wat ons bij de Premium i +Auto nog opviel is dat de motor bijzonder happig is naar energie. Met de 540Wh-accu krijg je tot 140km range. Dit bereik je wel enkel in de zuinigste mode (stand 1) van de e-bike. Eenmaal je opschakelt daalt dit rap naar maximaal 70 tot 90 kilometer. Ergens daartussen beschouwen wij als haalbare range voor deze e-bike, afhankelijk van hoeveel trapondersteuning je van de e-bike verlangt.

Premium i +Auto accu
© TechPulse/Jeffrey van de Velde

Blijf je veelal onder de 25km/u hangen en verlang je veel van de motor? Dan kan je nog eens zomaar 20 tot 30 kilometer van die range schrapen. Gezien de elektrische fiets gemaakt werd voor stedelijk gebruik is dat niet zo’n punt. Ga je langere afstanden afleggen voor woon-werkverkeer? Zet de fiets dan in een lagere stand én houdt er rekening mee dat je zelf iets meer kracht moet zetten.

Eindoordeel

Zoek je naar een elektrische fiets met het Enviolo Automatiq-systeem? Goed nieuws – die koop je nu al voor nog geen 3.300 euro, namelijk bij Qwic. Voor dat bedrag krijg je een strakke wegligging, krachtige trapondersteuning en een range die past bij stedelijk gebruik. Het Automatiq-systeem is echt wel even wennen. We raden daarom wel aan eerst een proefrit te doen voor de knoop door te hakken. Ook merken we op dat het display geen mobiele connectiviteit biedt, en het design niet meteen doet verrassen. Ben je daar ook niet naar op zoek? Dan zou dit wel eens een perfecte optie kunnen zijn om te ontdekken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business