Deze Chinese e-bikes zijn wél aanraders
Eerder dit jaar schreven we Chinese e-bikes zelf nog af. Dat standpunt staat nog altijd overeind: het is dus niet zo dat we adviseren massaal Chinese elektrische fietsen te kopen. We zien maar al te vaak dat zulke e-bikes illegaal zijn: ze mogen helemaal niet in de Europese Unie gebruikt worden. Dit komt meestal door de aanwezigheid van gashendels en motoren die krachtiger zijn dan toegestaan.
Daarnaast gelden nog de garantie- en reparatieaspecten. Veel webwinkels geven immers garantie tot aan de deur, of verplichten je de fiets op eigen kosten te laten terugsturen voor reparatie. Zo’n zending is vaak ontzettend prijzig, waardoor consumenten alsnog eieren voor hun geld kiezen. Van zodra de fiets buiten de garantieperiode valt, is het (soms) bovendien vrijwel onmogelijk om de juiste onderdelen te verkrijgen. Fietsenmakers kunnen Chinese onderdelen meestal ook niet zomaar bestellen.
Kortom: er zitten nogal wat haken en ogen aan het kopen van een Chinese e-bike. Tegelijk is dat niet het hele verhaal. Er zijn immers ook zat merken die wél gebruikmaken van standaard onderdelen, en zich bovendien houden aan Europese wetgeving. Merken die met hun scherpe prijzen vaak Europese fabrikanten schrik aanjagen.
Waar moet ik op letten?
Voordat je naar Chinese webwinkels als AliExpress, Gearbest of GeekBuying begint te sprinten: het is belangrijk niet zomaar een e-bike te kopen. We raden aan altijd de volgende details te controleren – pas als je een vinkje kunt zetten, is een mogelijke aanschaf te overwegen.
1. Gashendel op het stuur
Gashendels op het stuur zijn verboden op eender welk type e-bike. Het maakt daarbij dus niet uit of we het hebben over speedpedelecs of reguliere e-bikes. Ook als er een kentekenplaat op zit en hij in de webwinkel wordt beschreven als speedpedelec, is het niet toegestaan. Hij moet dan immers door instanties als de DIV gekeurd zijn als brommer of scooter, wat vaak niet het geval is.
We raden daarom te allen tijde af Chinese elektrische fietsen met gashendels te kopen.
2. Let op de maximumsnelheid
Voor e-bikes geldt in België en Nederland een maximumsnelheid van 25km/u. E-bikes die harder gaan dan 25km/u worden gezien als speedpedelecs en zijn enkel toegestaan op de weg als ze een kentekenplaat bevatten.
3. Pas op voor hoge wattages
Europese toezichthouders hebben e-bikes zonder kentekenplaat begrensd op 250 watt. Fietsen met een hoger wattage zijn, wederom, enkel toegestaan als ze als speedpedelec rondrijden. Fietsen die voldoen aan de Europese wetgeving dragen ook steeds het EPAC-kenmerk, en voldoen daarmee aan de Europese Richtlijn 2002/24. Informatie daarover vind je meestal in bijgevoegde CE-labels van de e-bike. Zie je zulke informatie niet staan? Zoek het dan eventueel via Google, of sla de e-bike over.
4. Bekende onderdelen
We zien regelmatig dat Chinese fietsen onderdelen gebruiken die we hier niet kennen. Die kun je dus ook niet zomaar (laten) vervangen. Gelukkig kun je dat vermijden door een e-bike te zoeken die wel meer ‘standaardonderdelen’ gebruiken. We noemen hieronder een aantal categorieën waar je best op let:
- Motor: onderdelen van merken als Bafang, Bosch, Brose, Bafang, MiVICE en Shimano zijn hier meestal breed verkrijgbaar, voor andere merken motoren zoek je best via Google of ze ook in andere Europese e-bikes gebruikt worden. Zo ja, dan zit je goed;
- Versnellingsnaaf: naven van merken als Enviolo, Pinion en Shimano zijn breed verkrijgbaar in de EU, het gaat dan om zowel de naven zelf als het algehele versnellingsmechanisme;
- Remmen: (hydraulische) remmen en alle bijbehorende onderdelen van Magura, Shimano, SRAM en Tektro zijn hier breed verkrijgbaar.
Onderdelen als accu’s zijn vaak gelinkt aan de fabrikanten van de motor. Kies je een motor van een merk die je in Europa kunt krijgen, dan geldt dit meestal ook voor de geïntegreerde accu. Let wel – dit geldt meestal niet voor in het frame geïntegreerde, niet-uitneembare accu’s. Fietsen met zulk soort batterijen uit China zouden we daarom afraden.
Enkele Chinese aanraders
Met bovenstaande tips zou je alvast zelf het Chinese aanbod kunnen doorgronden. We hebben wel alvast een aantal aanraders geselecteerd die je niet mag missen.
1. Fafrees FM9
Fafrees maakt gebruik van standaard onderdelen, zoals een Bafang-middenmotor, Tektro-remmen en Shimano-versnellingen voor de FM9 e-bike. Hij is bovendien toegestaan in Europa: de e-bike kan niet harder dan 25km/u met trapondersteuning, en de motor is beperkt tot 250 watt vermogen.
Qua ontwerp lijkt de Fafrees ook exact op wat je zou verwachten van een Europees model, incluis een Bafang-display op het scherm en antilekbanden. De 540 Wh-batterij is bovendien standaard – het betreft een model uit de catalogus van Bafang, met een ombouw van Fafrees.
2. ENGWE P26
Hoewel de P26 niet het beste voorbeeld is – niet alle onderdelen zijn immers standaard – koop je er wel een flinke deal mee. De ENGWE voldoet volgens het merk namelijk aan Europese eisen, komt met Shimano derailleurversnellingen en kost slechts 999 euro.
Daarvoor moet je het dus wel stellen met een niet nader benoemde achterwielmotor en accu van een onbekende fabrikant. Wel beschikt de e-bike over een geveerde voorvork en een scherm voor het aflezen van ritstatistieken.
- TechPulse heeft steeds geprobeerd te verifiëren of de genoemde modellen toegestaan zijn voor gebruik in de EU, maar is niet aansprakelijk als de geleverde modellen alsnog niet voldoen aan de Europese richtlijnen.