Business

Word jij een early adopter van Supply Chain Commerce?

Supply Chain Commerce
Samen streven naar hetzelfde doel als klanten is iets waar veel handelaars van dromen. Een goede balans tussen vraag en aanbod vergt aanpassingen aan de tijdsgeest en investeringen in digitalisatie. Elk onderdeel van de supply chain moet vlot met elkaar communiceren om de cyclus snel, efficiënt én duurzaam te houden.

Dit artikel is geschreven door Pieter Van den Broecke (Managing Director Belgium bij Manhattan Associates)

Een proces van lange adem? “Helemaal niet, tenminste als consument en handelaar de handen in elkaar slaan. Bij Manhattan noemen we dit Supply Chain Commerce”, zegt Pieter Van den Broecke, Managing Director België, Nederland en Duitsland bij Manhattan Associates. Een nieuwe aanpak waarbij de essentie blijft: hoe krijgen we iets vlekkeloos van punt A naar B?

Inspelen op digitaal bewustzijn van de consument

Consumenten zijn sinds de pandemie ‘digitaal bewuster’. Thuiswerken werd een norm en ook de e-commerce kreeg een enorme boost. Mensen verwachten bovendien dat het merk of de producent hun voorkeuren en interesses ‘kent’ en stellen hoge eisen qua levering. Hoe, waar, wanneer en liefst nog zo snel mogelijk. De supply chain staat onder een enorme druk in het post-covid tijdperk.
Veel handelaars werken nog met verouderde systemen die niet langer beantwoorden aan de huidige omnichannelmogelijkheden en verwachtingen van de consument. Ze passen zelfs niet langer in het huidige winkellandschap waar ‘digital first’ met de plak zwaait. Supply Chain Commerce kan hierbij zorgen voor een juiste aanpak en mindset.

Uit recent onderzoek bleek dat slechts 6% van de handelaars voor 100% van de tijd wist waar een bepaald product zich bevond in hun supply chain.

Veeleisende consumenten verrassen met Supply Chain Commerce

Enkel inspelen op de evolutie binnen vraag en aanbod is niet voldoende. Supply Chain Commerce gaat verder en geeft jouw toeleveringsketen een goede naam én prestige. Terwijl merken slimmer omgaan met hun processen en operaties, hebben consumenten meer opties voor duurzamere producten, verzendingsopties en retourkeuzes. Dit vinden ze vaak een aangename verrassing!

Vanaf het moment dat een consument op de bestelknop klikt, start een proces waar hij nooit de controle verliest tot zijn bestelling het magazijn verlaat. Hiermee start de ‘customer journey’, de klantenervaring, waarbij het consumentengevoel beter is afgestemd op een evenwicht tussen mens en planeet. Laat hen zelf kiezen welke verpakking, op welk tijdstip of welke route hun bestelling aflegt. Zeg nu zelf, als je weet dat je je steentje kan bijdragen voor de natuur, dan voel je je ook gewoon beter.

Hoe ga je van start met Supply Chain Commerce?

Verzamel de beste elementen en praktijken en bundel ze in het kooptraject: van de website, via het magazijn en transport naar het verkooppunt en de uiteindelijke ontvangst. Handelaars geven zo de consument wat hij verlangt op een manier die duurzaam is en niet uit winstoogmerk. Supply Chain Commerce is een hele boterham, maar eens de consument ervan bijt gaat hij niet meer weg.
Het gaat onder andere over strategische analyse bij de inkoop, optimale personeelsplanning, voorraadzichtbaarheid, digitale selfservice of zelfs vrachtbetaling. Als je individuele systemen in een uniek platform verenigt, bereik je aanzienlijke uiteenlopende efficiëntieverbeteringen.
Verenigde toeleveringssystemen stellen merken in staat om klantentrouw en bedrijfsresultaten te verbeteren én duurzaamheid te bevorderen. Geef zowel winkelmedewerkers als klanten een realtime zicht op de voorraad en bied slimme oplossingen voor opslag en transportbeheer. Eens je met Supply Chain Commerce start, gaat een nieuwe wereld open.

Win-win situatie voor mens en natuur

In deze nieuwe wereld lopen alle logistieke processen in magazijnen, vrachtwagens, online en in de winkel gestroomlijnd in elkaar. Waar handelaars vroeger aparte systemen gebruikten, brengt Supply Chain Commerce de goederenstroom samen in een uniek platform waarbij warehouse-, transport- en ordermanagementsystemen als één proces functioneren. Tegelijk heb je een complete zichtbaarheid op de voorraad, waar deze zich bevindt en hoe je deze zo goedkoop én duurzaam mogelijk bij de klant krijgt.
Naast al deze materiële voordelen voor detailhandelaars en consumenten over de hele wereld is dit volgens ons ook een kans voor een meer filosofische mentaliteitsverandering. Het is een ‘schuifdeur’-moment; een kans die zich maar één keer in een generatie voordoet om traditionele bedrijfsprocessen te heroverwegen en een andere weg in te slaan naar een duurzamere toekomst.


Dit artikel is geschreven door Pieter Van den Broecke (Managing Director Belgium bij Manhattan Associates) en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business