De verkoop van muziek is in 2009 met tien procent afgenomen. Downloads kunnen de val niet stoppen. Sinds 2004 is de verkoop van muziek met dertig procent gezakt, meldt de internationale muziekindustrie (IFPI) in haar jaarlijkse rapport. De oorzaak daarvan ligt volgens de IFPI bij de piraterij: mensen die muziek kopiëren zonder dat ze daar […]

Advertentie

De verkoop van muziek is in 2009 met tien procent afgenomen. Downloads kunnen de val niet stoppen.

Sinds 2004 is de verkoop van muziek met dertig procent gezakt, meldt de internationale muziekindustrie (IFPI) in haar jaarlijkse rapport. De oorzaak daarvan ligt volgens de IFPI bij de piraterij: mensen die muziek kopiëren zonder dat ze daar van de auteurs of uitgevers toestemming voor kregen.

In 2009 zakte de omzet van de muziekmarkt met minstens tien procent. In 2008 was dat nog zeven procent en in 2007 noteerde de muziekindustrie een verlies van acht procent. In Japan, een van de grootste markten, is de verkoop van cd’s halverwege 2009 met twintig procent gedaald en stagneerde de digitale verkoop. Behalve piraterij speelt de economische crisis een rol, geeft het rapport aan.

Volgens de IFPI zijn de ergst toegetakelde markten die landen waar de digitale winkels nog niet opgestart zijn. Zo wordt in Spanje bijvoorbeeld een verlies van 17 procent genoteerd. De markt is er vandaag nog maar een derde van wat hij in 2001 was.

Beltonen
Met haar jaarlijkse vergadering in Cannes in het vooruitzicht, de muziekbeurs Midem, verkiest de IFPI om niet te negatief te klinken. 2009 bood ook enkele positieve tekenen, klinkt het. Een kwart van de omzet wordt vandaag al gerealiseerd door de digitale verkoop van muziek (downloads en beltonen).

Maar dat is relatief: de verkoop van downloads is vorig jaar weliswaar gegroeid, maar met slechts 12 procent. In 2008 was dat nog 25 procent.

De digitale verkoop blijkt niet langer de reddingsboei die het de jongste jaren beloofde te worden. Het doet vragen rijzen bij talloze nieuwe initiatieven zoals abonneediensten op gsm’s, en muziekwebsites als Spotify, die inkomsten halen uit advertenties.

In totaal kan de gebruiker nu al in vierhonderd digitale winkels muziek kopen. Er zijn zowat elf miljoen tracks te koop. Maar volgens de IFPI wordt 95 procent van alle digitaal versluisde muziek illegaal doorgegeven, dus zonder dat het één cent oplevert.