Open VLD-senator Roland Duchâtelet wil het treinverkeer veiliger maken met automatische besturingssystemen. Duchâtelet doet zijn voorstel net op de dag dat de bijzondere Kamercommissie spoorwegveiligheid uit de startblokken is geschoten. De commissie kreeg gisteren vooral algemene uitleg over de organisatie van het treinverkeer, de opleiding van de treinbestuurders, de soorten lichtsignalen en de verschillende automatische […]

Advertentie

Open VLD-senator Roland Duchâtelet wil het treinverkeer veiliger maken met automatische besturingssystemen.

Duchâtelet doet zijn voorstel net op de dag dat de bijzondere Kamercommissie spoorwegveiligheid uit de startblokken is geschoten. De commissie kreeg gisteren vooral algemene uitleg over de organisatie van het treinverkeer, de opleiding van de treinbestuurders, de soorten lichtsignalen en de verschillende automatische beveiligingssystemen die bij de NMBS worden gebruikt.

De commissie besliste ook om VUB-professor Guy Vanthemssche te vragen als expert. Vanthemssche deed ook al dienst als expert in de Sabena-onderzoekscommissie. Daarnaast wordt gekeken of het European Railway Agency een technisch expert kan voorstellen. Het Rekenhof moet de analyse van de investeringen in spoorveiligheid door de NMBS voor zijn rekening nemen.

Meer mogelijk dan in jaren ’80
Voor Open VLD-senator en ingenieur Roland Duchâtelet is het duidelijk dat het oorspronkelijke veiligheidssysteem waar de NMBS in de jaren tachtig aan werkte nooit de betrouwbare oplossing had kunnen bieden die ervan werd verwacht. Ex-spoorbaas Etienne Schouppe had eerder hetzelfde gezegd.

Volgens Duchâtelet stond de computertechnologie in de jaren tachtig nog in de kinderschoenen en kon ze een dergelijke opdracht niet aan.

Dat is intussen anders. Duchâtelet stelt zelfs voor om de treinbestuurders te vervangen door computers, zoals nu al is gebeurd in de luchthaven van San Francisco en een metrolijn in Parijs.

"Net zoals automatische landingssystemen de veiligheid van vliegtuigen verhogen, is het vervangen van bestuurders door een computer wellicht een van de middelen die we zullen aanwenden om ook bij treinen de veiligheid verder te verbeteren", zegt hij.

Duchâtelet waarschuwt er ook voor een nieuw veiligheidssysteem niet te beperken tot één mogelijke fout, bijvoorbeeld door een rood licht rijden. "De prioriteiten moeten worden vastgelegd na een analyse van de meest voorkomende ongevallen en de ernst van de gevolgen van zo’n ongeval", vindt hij.

 

Advertentie