Nieuws

Internetreclame trekt weer aan

Ook fabrikanten van consumptieproducten ontdekken steeds meer het internet als platform voor reclame. Worden zij de nieuwe groeimotor?

2009 was zelfs voor de online-reclamesector een matig jaar. De investeringen groeiden nog wel in Europa, maar veel trager dan in de voorgaande jaren. Dat blijkt althans uit de berekeningen van het Interactive Advertising Bureau Europe, een beroepsfederatie die zich onder meer bezighoudt met de bevordering van reclame op internet.

Beter dan in VS
Maar in Europa zat er tenminste nog groei in de markt. In de VS ontsnapte online reclame niet aan de dalende tendens van de hele reclamemarkt: daar daalden de bestedingen van 16,8 naar 16,4 miljard euro.

De cijfers baren voorzitter Alain Heureux van IAB Europe niet echt zorgen: "Na zes maanden ziet het ernaar uit dat we in 2010 in Europa de groei opnieuw met twee cijfers zullen kunnen schrijven", zegt hij.

De nieuwe groei zal onder meer komen van producenten van dagelijkse consumentenproducten, hoopt hij. "Die misten we tot nog toe op het net."

Van tv naar digitale platformen
De grote online adverteerders zijn nog steeds de autosector, de banken en de reisbranche. Maar stilaan ontdekken ook Unilever, AB InBev en Danone de kracht van internet. "AB InBev investeert tijdens het WK voetbal 75 procent van zijn middelen online, op allerlei digitale platformen. Vier jaar geleden ging nog 90 procent van hun budget naar televisiereclame."

Lees verder op De Standaard Online

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business