Review: LittleBigPlanet 2

LittleBigPlanet 2 biedt ongekende mogelijkheden op het vlak van gamedesign en is toch voor iedereen bedoelt. Een topgame voor de PS3 met een wel eindeloze herspeelbaarheid.

Maak je eigen games

De onafgewerkte lappenpop Sackboy wordt meegesleept in een gepast ongeloofwaardig avontuur dat oogt als een marionettenprent door Tim Burton en onder andere door Stephen Fry meesterlijk van stemmenwerk wordt voorzien. Wanneer je eenmaal klaar bent met in je eentje of een paar vrienden samen door de veertig voorverpakte levels te springen, rennen, puzzelen en wat nog meer, breekt het spel voor de creatieve gamer pas echt open. Die vindt immers een blokkendoos waar hij zelf levels en zelfs hele games mee kan maken die de vergelijking met die van de ontwikkelaar moeiteloos kunnen doorstaan. Het vereist enige oefening, maar de mogelijkheden zijn dan ook quasi eindeloos. Je bent daarbij overigens niet beperkt door het platformgenre. Wie wil, maakt een shooter, racegame, een adventure, rollenspelgame, sportgame, een remake van een arcadeklassieker, noem maar op.
Je maakt daarbij zelf je tussenfilmpjes, beslist hoe de game zich laat besturen en kan zelfs aan de slag met een heel gebruikersvriendelijke sequencer om je creatie van een eigen soundtrack te voorzien. Wanneer je tevreden bent van het resultaat, kun je dat online gooien om het te delen met anderen. De minder creatieve speler vindt langs die weg dan ook ontelbare extra levels waarmee hij helemaal gratis zijn spelbeleving kan verlengen. De vorige editie leverde meer dan twee miljoen van die levels op. Dat garandeert voor iedere speler van wie de PS3-console online hangt, een heleboel game voor zijn geld.