Strijd der webbrowsers: vroeg rapport 2013

Op desktops woedt een strijd tussen drie spelers met Internet Explorer of Chrome aan kop, afhankelijk van welke cijfers je gelooft. Op mobiele toestellen is het ofwel Safari of de standaardbrowser van Android.

De cijfers van maart 2013 van NetMarketShare zijn er voor browsers. Ze onthullen een strijd tussen drie spelers die de harten willen winnen van de pc-gebruikers. Op tablets is Safari de leider met grote voorsprong. Volgens StatCounter van zijn kant zijn Chrome en de Androidbrowser de leiders.

Waarom de verschillen? De twee populairste browsertellers werken volgens een andere methode.

NetMarketShare verzamelt zijn gegevens van bijna 40.000 websites die Net Applications gebruiken, analyse van HitsLink en de bladwijzerdienst SharePost. Ze voglen 160 miljoen bezoeken per maand, maar tellen elke sitebezoeker maar een keer per dag. Die gegevens worden dan gekneed door Net Applications, afhankelijk van het land waar de internetgebruiker vandaan komt en het aantal internetgebruikers in dat land volgens de CIA. Of zoals het bedrijf zelf uitlegt: “als onze gegevens zeggen dat Brazillië twee procent van onze trafiek is en de CIA-tabel toont dat Brazilië goed is voor 4 procent van de internettrafiek, dan tellen we elke Braziliaanse gebruiker dubbel.”

[related_article id=”158662″]

StatCounter verzamelt ook gegevens van zijn klanten, maar gebruikt een veel grotere steekproef. StatCounter volgt meer dan drie miljoen websites die de trafiekanalyse van StatCounter gebruiken. Het bedrijf claimt dat het 15 miljard pageviews per maand opvolgt. Daarenboven kneedt StatCounter zijn gegevens niet. Het baseert zich op de ruwe bezoekscijfers.

Hier is hoe het werkt. Stel dat ZDNet de webbrowsers trackt met zowel Net Application als met StatCounter. Als je ZDNet twintig keer per dag van op kantoor in Rio de Janeiro bezoekt, dan telt NetMarketShare je dubbel. StatCounter van zijn kant zou 20 verschillende hits tellen. Dat lijkt alsof het niet veel zou uitmaken maar als je de cijfers bekijkt, merk je dat het wel degelijk verschillen oplevert.

En nu, zonder verder gedoe. Hier zijn de webbrowsergegevens.

Volgens NetMarketShares pc-telling is Internet Explorer gelijk gebleven met vroeger op 55,83 procent, Firefox is er heel licht op vooruit gegaan met 0,09 procentpunten tot 20,21 procent. De derde plaats is voor grootste groeier met een vooruitgang van amper 0,18 procentpunten tot 16,45 procent.

Al die groei gaat ten koste van een paar kleine browsers. Safari en Opera vallen terug.

Natuurlijk ziet StatCounter de gegevens van maart in een totaal ander licht. Volgens hun cijfers leidt Chrome in maart met 38,07 procent, gevolgd door IE met 29,3 procent en dan Firefox met 20,8 procent. Achteraan volgen Safari en Opera.

Als het op smartphones en tablets aankomt, verschillende twee tellers ook van mening. Volgens NetMarketShare is Safari er op vooruitgegaan tot 61,79 procent van 55,41 procent in februari. De Androidbrowser komt tweede met 21,86 procent en Opera Mini blijft derde met 8,4 procent. De twee populairste op de desktop, Chrome en IE, spelen op mobiel amper een rol van betekenis.

StatCounter ziet een totaal andere mobiele wereld. Volgens hen is Android eerst met 30,78 procent. Het is gevolgd door Safari op iPhone op 24,44 procent. Zelfs als je Safari op de iPod Touch meetelt, komt het nog maar op de tweede plaats met 27,05 procent.

Opera is derde met 15,54 procent, gevolgd door UC Browser, een multiplatformbrowser met 8,27 procent en de vijfde plaats gaat naar Nokia met 6,96 procent. StatCounter is het over een ding eens met NetMarketShare: Chrome noch IE betekenen iets op mobiel.

Welke cijfers geloof jij? Ik kan de verdediging opnemen van elke gegevensverzameling, maar StatCounter komt wel het best overeen met de cijfers die je echt ziet op je eigen website met Google Analytics.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business