Nieuws

Gratis Spotify moet aan de ketting van muzieklabels

Volgens de grote muzieklabels brengen diensten zoals het door advertenties ondersteunde Spotify niet genoeg op. De labels willen meer geld en de gratis abonnementen in functionaliteit beperken moet helpen.

Na plaat was er de cassette, die werd gevolgd door de cd die de fakkel mocht doorgeven aan het illegaal downloaden van mp3’s op grote schaal. De mp3 en het internet waren een doorn in het oog van de muziekindustrie: waarom zou je naar de cd-winkel gaan en daar betalen voor een cd die je vervolgens manueel moet omzetten naar een mp3 voor de computer of smartphone?

Eenvoud en service

Gratis muziek sprak aan omwille van (het gebrek aan) prijs maar ook omdat de service veel beter is: je doet geen moeite en de muziek die je wil staat onmiddellijk ter beschikking. Een legalisering van het gebruiksgemak zagen we in de vorm van onder andere iTunes, een legale vorm die tegemoet kwam aan de drang voor gratis content krijgen we van streamingdiensten als Spotify maar ook Rdio en andere. In ruil voor advertenties krijg je van de diensten gratis toegang tot een flinke muziekbibliotheek waaruit je kan streamen.

[related_article id=”160734″]

Aanvankelijk speelden muzieklabels het spel graag mee maar nu lijkt de honger naar geld toch de kop op te steken. Onder andere Universal Music Group stelt zich plots vragen bij het Freemium-model. Dat door advertentie ondersteund streamen in de VS alleen al goed was voor meer dan een miljard aan inkomsten  schijnt geen rol te spelen. Universal wil meer en probeert Spotify volgens Financial Times te dwingen om het gratis model flink terug te schroeven. Het label hoopt zo meer mensen te overhalen om over te stappen naar een abonnement van tien euro per maand. “Door advertenties ondersteunde on-demand muziek gaat het hele ecosysteem van artiesten en investeerders niet voor altijd onderhouden”, meent Universal-CEO Lucian Grainge.

Medestanders

Rolling Stone weet dan weer dat Universal Music Group niet alleen staat in zijn vraag. Ook Warner en Sony hebben al laten vallen dat ze zich vragen stellen bij het Spotify-model. Wat de labels exact als de beste oplossing zien is niet duidelijk. De kans is groot dat ze een beperking willen op de hoeveelheid nummers die je kan beluisteren met een gratis abonnement. Ook een radio-formule, waarmee je wel genres maar geen nummers kan kiezen (last.fm, Pandora), zou labels beter uitkomen.

Bij het ontstaan er van waren de labels nochtans niet gekant tegen de streamingdiensten, maar nu hebben ze het gevoel dat gratis streamen een hap neemt uit de inkomsten van andere verkoopmethodes. Spotify spreekt die claims tegen. Volgens de dienst is een goede gratis dienstverlening de enige bewezen methode om succesvol nieuwe klanten aan te trekken. Of de labels hun zin gaan krijgen moeten we afwachten: het lot van Spotify zal aan de onderhandelingstafel beslist worden.

Alternatieven

Dat gebruikers die genieten van een gratis abonnement niet noodzakelijk gaan overstappen op een betaaldienst wanneer Spotify moet snoeien in het gratis abonnement lijkt niet echt mee te spelen voor de platenmaatschappijen. Er bestaan nog steeds voldoende gratis (weliswaar illegale maar zelden tot nooit bestrafte) methodes om aan muziek te raken, en die zullen voor veel fans van gratis Spotify net zo goed een optie zijn wanneer hun favoriete dienst wordt gekortwiekt.

hebzuchtitunesnieuwsontspanningpandorardiosonyspotifystreaminguniversalwarner

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken