Online luisteren naar muziek wordt steeds populairder: voor het eerst bracht muziekstreaming meer geld in het laatje dan de verkoop van fysieke cd’s of platen.

Betalend streamen heeft in het eerste deel van 2017 meer geld opgebracht voor de Belgische muziekindustrie dan de verkoop van cd’s en vinyl. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de Belgian Entertainment Association (BEA), de beroepsvereniging van de Belgische games-, video- en muziekindustrie. In totaal tekent onze muziekindustrie voor het eerste halfjaar van 2017 een stijging op van bijna zes procent.

Premium streaming – waarbij mensen betalen om digitaal naar een liedje te luisteren – blijft verder groeien. Ze tekende een stijging op van meer dan 40 procent en komt zo op een totale omzet van 25,3 miljoen euro. Daarmee steekt ze de omzet uit cd-albums de loef af, die ongeveer 15 procent daalde en zo goed is voor 21 miljoen euro. Digitale verkopen nemen nu 56 procent van alle muziekverkopen in, samen met downloads die ongeveer zeven miljoen euro omzet draaiden.

Opmars van vinyl

Niet alles is digitaal dat de klok slaat: de verkoop van vinyl zit namelijk in de lift. De omzet van platen steeg met 26,4 procent tot 3,36 miljoen euro. Globaal steeg de totale omzet uit muziek met 5,8 procent tot 57 miljoen euro.

 

Toch blijven lokale artiesten beter vertegenwoordigd bij de fysieke verkoop, verduidelijkt Olivier Maeterlinck, directeur van BEA. De organisatie spoort daarom streamingdiensten zoals Spotify en Deezer aan om te investeren in Belgische activiteiten. De meesten hebben immers geen eigen portal voor België (zoals Spotify): enkel Apple Music en Deezer hebben er eentje. Internationale artiesten scoren dan wel weer beter in het digitale luik.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here