Nieuws

Bug verzorgt problemen met camera op de Google Pixel 3 en 3 XL

Als je vrij zeker bent dat je een Google Pixel 3 of 3 XL aan zou willen schaffen, dan zou ik daar nu nog even mee wachten – beide toestellen hebben in een groot aantal gevallen last van onbruikbare camera’s.

Begin oktober kwam Google met de derde generatie Google Pixel smartphones op de markt, de toestellen kwamen niet als een verrassing; al in juni verschenen de eerste renders. Na de onthulling werd duidelijk dat het toestel van doen had met een geheugenprobleem, door het probleem sluiten muziekapplicaties die op de achtergrond draaien als je een foto neemt. Inmiddels is het tijd voor een nieuwe bug; de camera’s van beide toestellen lijken het er niet mee eens dat ze ‘gewoon’ gebruikt worden. Berichten verschenen op onder andere Twitter, maar ook Charged deed uitgebreid onderzoek naar de problemen.

Het probleem zorgt er in het kort voor dat de camera niet gebruikt kan worden. In sommige gevallen gaat het enkel om applicaties van derde partijen die last hebben van het probleem. Daar blijft het niet bij, want er zijn ook zat meldingen van gebruikers die precies hetzelfde probleem ondervinden bij de meegeleverde camera applicatie. Het vreemde is dat de gebruiker enkel de applicatie hoeft te openen en direct een melding krijgt dat er een ‘fatale error’ is. Herstarten kan kortstondig het probleem oplossen, waardoor de camera weer geopend kan worden – niet veel later verschijnt de bug echter weer. Owen Williams van Charged deed onderzoek om uit te vinden waar het probleem vandaan lijkt te komen. Voor nu lijkt het erop dat het Android Systeem de camera bezet houdt en niet vrijgeeft voor andere apps, waardoor het op softwareniveau niet mogelijk is om met de camera te verbinden.

Slechte ondersteuning Google

Vooralsnog heeft Google nog niet gereageerd op de problemen die spelen omtrent het niet kunnen gebruiken van de camera’s op de Pixel 3 en 3 XL. Gezien smartphones hedendaags dusdanig veel draaien om het gebruiken van de camera zijn dit zaken waarvan je verwacht dat het vlekkeloos moet werken. Google lijkt ook nog geen besluit te hebben genomen over hoe ze het beste de productondersteuning voor het probleem moeten aanpakken, zo blijkt ook wel uit de gesprekken die Williams heeft gevoerd.

Op het productforum zijn er ook voldoende positieve en negatieve verhalen te lezen, waar het negatieve gedeelte vaak slaat op gebruikers die moeten wachten op een softwarematige oplossing. Andere gebruikers melden wel dat ze een nieuwe Google Pixel 3 (XL) hebben ontvangen – of dit alle problemen gaat oplossen is niet bekend. Gaat het namelijk om een softwarematig probleem, dan zal een nieuwe telefoon ook niet de juiste oplossing zijn. Als het een hardwarematig probleem is, dan is het afwachten op de afhandeling van Google voor het terughalen van alle telefoons.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business