112-app

De 112-app leek aanvankelijk een goed idee, maar nu blijkt dat de Nederlandse politie 400.000 euro heeft geïnvesteerd in een nutteloze app.

In 2017 wou de Nederlandse politie een app lanceren waarmee de hulpdiensten makkelijk en snel de locatie van personen in nood konden zien. Aanvankelijk zou die app na vier maanden uitgerold worden, maar na heel wat uitstel is die app nu pas verschenen. Het praktisch nut van de zogenaamde 112-app is intussen echter verdwenen, wat geen al te goed nieuws is, als je weet dat de ontwikkeling ervan ongeveer 400.000 euro heeft gekost.

Advanced Mobile Location

Het idee van de app was in 2017 zeker niet slecht. Op dat moment kon de locatie van personen in nood die telefonisch contact hadden namelijk nergens geraadpleegd worden. In 2018 kwam daar weliswaar een oplossing voor in de vorm van Advanced Mobile Location (AML). Door middel van AML sturen smartphones automatisch locatiegegevens door wanneer een alarmnummer gebeld, zoals 112, gebeld wordt.

TNO waarschuwde de politie bovendien dat de 112-app minder handig zou zijn dan telefonisch contact, maar met die opmerking is duidelijk niet veel gebeurd. Zelfs na de invoering van AML werd de ontwikkeling van de 112-app jammer genoeg niet stopgezet.

Momenteel heeft de 112-app dus geen enkel praktisch nut ondanks zijn hoge prijskaartje. De Nederlandse politie bekijkt nu welke mogelijkheden er zijn om de app verder uit te breiden zodat hij wel nuttig kan zijn. Er wordt onder andere gedacht aan opties om te chatten en foto’s/video’s te verzenden. Vermoedelijk verschijnt er volgend jaar pas een update, als de app dan überhaupt nog zal bestaan.