Als het gaat om computerveiligheid, doe je beter af en toe een risicocheck. CrowdInspect speurt je systeem af naar verdachte netwerkactiviteit.

De productie van Jaguar's elektrische I-Pace wordt voor onbepaalde tijd stilgelegd omdat er geen batterijen zijn.

Laatste zondag schreef The Times dat autobouwer Jaguar Land Rover, de productie van zijn populaire I-Pace voor onbekende tijd zal moeten stopzetten. De reden ligt bij LG Chem. LG is de hoofdleverancier van batterijen voor de wagen en kan de vraag niet bijhouden. Daardoor zit Jaguar zonder batterijen.

Jaguar I-Pace

De I-Pace wordt gemaakt in het Oostenrijkse Graz. Daar zal vanaf 17 februari de laatste Jaguar I-Pace van de band rollen. En dat voor onbekende tijd. LG Chem, met haar batterijfabriek in Polen, is er niet in geslaagd om de Engelse autobouwer te voorzien van voldoende batterijen om de productie aan deze snelheid aan te houden.

“Jaguar Land Rover heeft de productieplanning van de I-Pace in Graz bijgesteld en stopgezet omwille van leveranciersproblemen”, liet een woordvoerder aan The Verge weten. De autobouwer werkt nu snel aan een oplossing met de leverancier om de impact op de klant zo laag mogelijk te houden.

Niet de eerste

Helaas is Jaguar niet de eerste autobouwer die zonder batterijen zit. Ook Audi, Mercedes en Hyundai hebben tussen 2017 en 2019 al heel wat problemen gekend met leverancier LG Chem. Zo moest Audi de lancering van zijn E-Tron uitstellen, Hyundai de productie van zijn Ioniq tijdelijk stilleggen en Mercedes zijn verkoopcijfers aanpassen.

En dat legt een redelijk pijnlijke waarheid naar boven. Heel de wereld kijkt uit naar de komst van elektrische wagens. Ze ogen futuristisch en gaan de wereld verbeteren. Helaas vragen elektrische wagens ook heel wat grondstoffen van moeder Aarde waardoor leveranciers afhankelijk zijn van bijvoorbeeld de batterijen. Ook de producent van batterijen is afhankelijk van heel wat factoren. En zo is de cirkel rond.

Andere autobouwers zoals Volkswagen hebben al een andere aanpak. Zo probeerde VW in de laatste jaren 50 miljard dollar de spenderen in een volledig eigen leveringsketen aan batterijen en alles wat daarbij hoort.