Iedereen kent advertenties die je volgen van website naar website. Nu komt een Amerikaans bedrijf op de proppen met advertenties die op een individuele smartphone opduiken. Iets waar marketeers best enthousiast over zijn.

Advertentie

Het is voor adverteerders een koud kunstje om mensen te tracken op verschillende websites, maar zodra de computer uit gaat, en mensen overschakelen op een tablet of smartphone, loopt het spoor dood. Dat zou nu kunnen veranderen door bedrijven die toelaten om identiteiten te matchen over verschillende apparaten. Eén voorbeeld is Tapad, een bedrijf uit New York, dat beweert technologie uitgedokterd te hebben om mensen te volgen op eender welk toestel ze actief zijn. Dat betekent dat pakweg een autoverkoper een potentiële klant kan bereiken met een reeks advertenties op zijn werkcomputer, smartphone die hij gebruikt onderweg of de tablet die hij thuis in de sofa raadpleegt.

Of het effectief werkt? Dat moet nog blijken in de praktijk. Tapad houdt de lippen op elkaar over hoe het dezelfde persoon identificeert op verschillende toestellen. Het geeft alleen prijs dat het log-in informatie, wifi locaties, zip codes en andere gegevens gebruikt.