Ondernemingen die advertentiegeld aan zoekmachines zoals Google betalen om bovenaan de zoekpagina’s te eindigen, gooien geld in het water. Dat is althans de conclusie van een grootschalig onderzoek van veilingsite eBay in samenwerking met de universiteiten van Chicago en Berkeley. Volgens de onderzoekers laten ervaren computergebruikers advertenties bovenaan zoekpagina’s zonder verpinken links liggen en klikken […]

Advertentie

Ondernemingen die advertentiegeld aan zoekmachines zoals Google betalen om bovenaan de zoekpagina’s te eindigen, gooien geld in het water. Dat is althans de conclusie van een grootschalig onderzoek van veilingsite eBay in samenwerking met de universiteiten van Chicago en Berkeley. Volgens de onderzoekers laten ervaren computergebruikers advertenties bovenaan zoekpagina’s zonder verpinken links liggen en klikken ze meteen de échte antwoorden op hun vraag aan. Alleen gloednieuwe surfers zouden zich door reclameboodschappen laten vangen. “’Zoekwoordmarketing’ is allesbehalve efficiënt”, besluit het onderzoek.


Google reageert alvast verstoord. “Onze eigen onderzoeken tonen aan dat sommige adverteerders wel goed scoren met marketing gekoppeld aan zoekwoorden en andere dan weer iets minder”, zegt een woordvoerder. “Wij moedigen onze adverteerders altijd aan om te experimenteren met hun campagnes opgebouwd rond zoektermen.”
De zoekreclamemarkt is in het Verenigd Koninkrijk alleen al goed voor 3,5 miljard euro per jaar, waarvan 90% op rekening te schrijven is van Google. In 2011 incasseerde Google in de Verenigde Staten 28,7 miljard euro aan reclamegelden.