Trends

4 trends in FinTechland die we in het oog moeten houden in 2020.

Met de opkomst van smartphones en internetverbindingen die wereldwijd gedekt zijn was bankieren een fysieke activiteit die niet lang meer fysiek ging blijven. Of het nu om een startup bank gaat die volledig digitaal opereert of een klassieke bank die al jaren in het straatbeeld verschijnt; voor beide is het model veranderd.

Volgens het Amerikaanse The FinTech Times doet 24% van de Amerikanen aan digitaal bankieren. Dat betekent dat ze al hun bankactiviteiten op een digitale manier doen en dus niet meer naar een kantoor hoeven te gaan. In België gebruikt 4 op 5 Belgen een mobiele app voor zijn banktoepassingen. Uit een rondvraag van Febelfin blijkt ook dat 65% van de gebruikers een beter zicht heeft op hun financiële situatie door de komst van bankapps.

Het is dus duidelijk. We zijn massaal mee overgeschakeld, ook in België. Het heeft eventjes mogen duren, maar we zijn er geraakt. Wat zijn nu de nieuwste trends in fintechland? We geven je een lijstje van 4 challenges die de bankensector in 2020 moet overwegen.

‘Anno 2019 bankiert de Belg veel bewuster.’ – Febelfin

4 FinTech trends

  • Mobile-only

Bovenstaande cijfers zijn een potentiële bron voor heel wat nieuwe bedrijven. FinTech startups schieten als paddenstoelen uit de grond. Hun kracht? Het feit dat ze volledig digitaal opereren. Maar het hoeven niet altijd startups te zijn, dat toont de KBC-case. Wie vandaag klant is bij de Belgische bank heeft in principe geen bankkantoor meer nodig. Alles gaat digitaal, van besprekingen tot documenten ondertekenen of leningen afsluiten. Ook onze traditionele grootbanken doen dus mee aan het ‘mobile-only’ verhaal.

  • AI-gedreven applicaties

A.I. is een stevig buzzwoord. Toch heeft de technologie ook voor de bankensector heel wat te bieden. Digitaal bankieren betekent ook extra beveiliging, en daar komt AI om de hoek. Het kan je als gebruiker op de hoogte stellen wanneer iemand probeert in te loggen op je account of als er vreemde betalingspatronen met je rekening gebeuren.

En tweede case is die zoals we ze bij Aion zien. Tools en diensten die op basis van A.I. aanbiedingen doen aan de klant over hoe ze hun financiële status kunnen verbeteren.

  • Kaartloze betalingen

Contactloze betalingen kennen we intussen al. We halen onze bankkaart boven en tikken tegen de terminal; poef, betaling is al gebeurd. Maar op zich heb je daar helemaal geen kaart voor nodig. In principe heb je al helemaal geen portefeuille meer nodig. Een ID, rijbewijs en cashgeld kan (op zich) allemaal digitaal. Diensten als Apple Pay of Google Pay bieden nu al de mogelijkheid om met je smartphone te betalen. Kaartloze betalingen zullen in de toekomst dus de norm worden.

  • Als Siri je bank wordt

Als laatste bespreken we spraakassistenten. Als de bankensector naar een digitaal model kunnen ook spraakassistenten en chatbots ingezet worden. Uitspraken als “Hey Google, schrijf 10 euro over naar Jos Peeters”, zullen binnenkort tot de mogelijkheden behoren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here