Opel Mokka-e

Dit is Opel's nieuwe wapen tegen concurrerende elektrische SUV's. De populaire Mokka-e.

Gisterenavond lanceerde Opel (PSA) de nieuwe Mokka-e. En ze vielen meteen met de deur in huis, want de Mokka is omgetoverd tot een 100% elektrische wagen die nog wel een diesel- en benzinemotor zal aanbieden ook. Maar de focus licht op elektrisch. Opel’s antwoord op de opkomende concurrentie in elektrische SUV’s.

“Opel presenteert de tweede generatie van zijn bestseller, die een krachtige uitstraling combineert met hoogwaardige technologie en optimaal rijplezier. De nieuwe Mokka is bijzonder efficiënt, compacter dan ooit en naar wens beschikbaar met volledig elektrische aandrijving – perfect voor het drukke stadsverkeer en veilige snelwegritten.”

“De nieuwe Opel Mokka is een blikvanger en zal de perceptie van ons merk veranderen. Met dit model vinden we ons merk opnieuw uit en introduceren we onze designstrategie voor het komende decennium.” Opel CEO Michael Lohscheller.

Opel Mokka-e

De nieuwe Mokka is 12,5 cm korter dan zijn voorganger, maar heeft een fractioneel langere wielbasis (+2 mm). De auto biedt vijf zitplaatsen en een bagageruimte (350 liter) die vergelijkbaar is met die van zijn voorganger. Met een lengte van 4,15 meter laat de Mokka zich eenvoudig manoeuvreren en parkeren in het drukke stadsleven. Het ontwerp verrast met zijn schitterende proporties, korte overhangen, krachtige postuur en oog voor detail.

Bovendien is de Mokka als eerste Opel model voorzien van de toekomstige voorkant én de nieuwe, volledig digitale cockpit van Opel: de Opel Vizor en de Pure Panel. Er zijn geen analoge tellers of nutteloze decoratieve animaties te vinden in de nieuwe Mokka. De weergave is strak en duidelijk geordend, de informatie doeltreffend en gericht op wat écht nodig is. Het horizontaal uitgestrekte instrumentenpaneel integreert twee breedbeeldschermen, waarvan de bestuurdersdisplay tot 12 inch groot is. Voor intuïtief gebruik en minimale afleiding van de bestuurder zijn essentiële functies onveranderd te bedienen met fysieke knoppen.

Opel Mokka-e
Gebouwd op het CM-platform waar heel de PSA-groep gebruik van zal maken.

Common Modular Platform

Opel claimt dat de nieuwe Mokka de enige in zijn segment leverbaar is met niet-verblindende IntelliLux LED® Matrix-verlichting, met veertien individuele lichtunits. LED-verlichting aan de voor- én achterzijde behoren tot de standaarduitrusting van de Mokka, evenals een elektrische parkeerrem en verkeersbordherkenning. Er is ook een 180° achteruitrijcamera beschikbaar.

De nieuwe Opel Mokka is gebaseerd op de nieuwste versie van het CMP-platform (Common Modular Platform). Dat is het modulaire systeem van PSA en biedt maximale flexibiliteit bij de ontwikkeling van nieuwe elektrische voertuigen. Het CMP-platform is namelijk geschikt voor zowel verbrandingsmotoren als volledig elektrische aandrijving.

De ingenieurs in Rüsselsheim hebben veel aandacht besteed aan het beperken van het voertuiggewicht en het optimaliseren van de carrosseriestijfheid. Dankzij deze inspanningen is de nieuwe Mokka tot 120 kg lichter dan zijn voorganger, terwijl de torsiestijfheid 30 procent is toegenomen bij de elektrisch aangedreven Mokka-e. De voordelen hiervan zijn evident: de nieuwe Mokka verbruikt minder energie en reageert tegelijkertijd directer op input van de bestuurder, is wendbaarder en rijdt nog plezieriger.

Opel Mokka-e

322 kilometer

De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 260 Nm, dat direct vanaf stilstand beschikbaar is. Snelle reacties, wendbaarheid en dynamiek behoren tot de excellente eigenschappen van de Opel Mokka-e. De bestuurder heeft keuze uit de rijmodi Normal, Eco en Sport, waarmee het gedrag van de auto naar wens kan worden aangepast. De topsnelheid van de e-versie is elektronisch begrensd op 150 km/u. De elektrische energie is opgeslagen in een 50 kWh-batterij, die bij alle uitvoeringen geschikt is voor snelladen (DC) met een snelheid tot 100 kW. In dat geval is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen.

De actieradius van de Mokka-e is vastgesteld op 322 km volgens de WLTP in de rijmodus Normal. In de Eco-modus wordt de bestuurder geholpen om het rijbereik zo veel mogelijk te optimaliseren. En of het nu gaat om een wallbox, snellader of huishoudelijk stopcontact: de batterij van de Mokka-e kan op allerlei manieren worden opgeladen, via een 1-fase aansluiting tot en met een 11 kW 3-fasen aansluiting. Voor extra gemoedsrust geeft Opel acht jaar fabrieksgarantie op de batterij.

De verkoop start tegen het einde van de zomer, terwijl de eerste exemplaren begin 2021 bij de dealers arriveren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here