Google Hangouts Meet

De onbeperkte limiet voor meetings en andere betalende functies die Google Meet tijdelijk gratis aanbood vervallen op 30 september.

Update: Google heeft beslist om alle betalende functies nog tot minstens 31 maart 2021 gratis aan te bieden.


In april kondigde Google aan dat het betalende functies voor haar videochatapplicatie Google Meet gratis ter beschikking zou stellen aan iedereen. Google wilde op die manier organisaties ondersteunen in de snelle en noodgedwongen transitie naar remote working. Eerst was dat tot 1 juli, maar toen het coronavirus nog verre van onder controle was, verlengde Google het aanbod tot 30 september.

Die dag zijn we nu aan het naderen. Wie nog op een verdere verlenging hoopt, moeten we waarschijnlijk teleurstellen. In een mail aan The Verge liet een woordvoerder van Google weten dat een aanpassing aan het tijdschema niet op de planning staat. Het ziet er dus naar uit dat wie Google Meet ten volste wil blijven benutten daar over enkele dagen voor zal moeten betalen.

Wat verdwijnt er?

Wat betekent dat precies voor wie Google Meet gratis gebruikte de voorbije maanden? Er zal ten eerste opnieuw een limiet komen op de duur van je gesprekken. Voor gratis gebruikers is die limiet gezet op 60 minuten. Ook vervalt de deelnemerslimiet van 250 personen. Dat is opnieuw beperkt tot 100 personen. Deze limieten zijn ook helemaal niet ongewoon, want ook andere videochatapps maken een duidelijk onderscheid tussen gratis en betalende accounts.

Andere gratis functies die weer betalen worden, zijn de mogelijkheid om te livestreamen voor 100.000 kijkers, en het opslaan van opnames in je Google Drive-account. Organisaties die dat weer allemaal willen kunnen, zullen zich aansluiten bij het G Suite-programma voor bedrijven of G Suite for Education voor onderwijsinstellingen. Dat kost 25 dollar of 23 euro per maand.

100 miljoen

Net als veel van haar concurrenten steeg het aantal dagelijkse gebruikers van Google Meet enorm tijdens de coronapandemie. Volgens cijfers van Google waren dat er 100 miljoen in april. Om het tijdelijke succes permanent te maken, kreeg Google Meet een heuse rebranding waarin de naam werd aangepast van Google Hangouts naar Google Meet. Ondanks het hoge aantal gebruikers heeft Google Meet nog steeds een relatief klein maktaandeel in de markt van videoconfenrentiesoftware, en staat het nog ver achter concurrenten zoals Zoom en Microsoft Teams.

Of veel van die gratis gebruikers nu bereid gaan zijn om te betalen voor Google Meet, dat is nog af te wachten. Het lijkt ons dat veel organisaties wel voldoende hebben aan een vergaderlimiet van 60 minuten en 100 deelnemers.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here