De Vlaamse regulator voor de media publiceerde vandaag zijn rapport over mediaconcentratie in Vlaanderen.

Advertentie

De Vlaamse regulator voor de media schrijft in zijn nieuwste rapport over een opmerkelijk fenomeen in ons Vlaams medialandschap: de coronaparadox. VRM stelt vast dat we met zijn allen massaal media hebben geconsumeerd tijdens de coronapandemie. Toch werd dat niet gereflecteerd op de advertentiemarkt. Reclamecampagnes werden uitgesteld om te besparen en zo daalde de advertentie-inkomsten aanzienlijk. Kleine, lokale en regionale spelers komen hierdoor in moeilijkheden terecht.

Samen tegen Netflix

Naast de invloed van de coronapandemie behandelt het rapport ook de andere veranderingen van ons medialandschap het afgelopen jaar. Zo proberen de Vlaamse mediagroepen een antwoord te bieden op de grote spelers als Netflix door de handen in elkaar te slaan. Dat zagen we voornamelijk bij de komst van Streamz, een samenwerking tussen Telenet en DPG Media waar ook de VRT zijn medewerking aan verleent.

Digitale videoplatformen

Over-the-top televisie bekijken of cordcutting is dus populair. Dat zien we ook bij de digitale platformen VRT NU en VTMGO. Zij steken de websites van de zenders zo goed als volledig voorbij. De website canvas.be werd dan ook volledig overgenomen door het platform VRT NU. Er wordt ook steeds meer ingezet op deze platformen met exclusieve content en de heroriëntering van de lineaire zenders richting het sterkste omroepmerk. Zo kijken we nu naar VTM, VTM2, VTM3 en VTM4 en binnenkort ook naar Play Vier, Play Vijf, Play Zes en Play Zeven. Hoog tijd dus dat SBS ook met zijn video-on-demand-platform naar buiten komt.

Mediaconcentratie

Het rapport benadrukt nog maar eens hoe eentonig onze media vandaag is. Maar liefst 80% tot 100% van de markt is in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet met dochteronderneming De Vijver Media. En dat heeft zowel economische als inhoudelijke gevolgen. Zo liet bijvoorbeeld DPG Media de website van VTMNieuws al opgaan in HLN.be.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here