Een Israelisch bedrijf heeft een eerste commerciële lading revolutionaire auto-batterijen geproduceerd waarmee een elektrische wagen in vijf minuten kan opgeladen worden.

Advertentie

Elektrische wagens hebben veel voordelen ten aanzien van benzine- en dieselwagens, maar snel tanken zit daar niet bij. Want in tegenstelling tot een tankbeurt die maar enkele minuten in beslag neemt, moeten elektrische wagens vaak uren aan een stopcontact hangen. Ook met zogenaamde snelladers.

Het Israelische bedrijf StoreDot probeert daar al jaren verandering in te brengen. Het bedrijf begon oorspronkelijk met het ontwikkelen van snellaadtechnologieën voor smartphones, maar stortte zich nadien op de mobiliteit. In 2019 bereikte het een eerste mijlpaal met een batterij die een elektrische scooter in vijf minuten oplaadt. Dat zie je in onderstaande YouTube-video. Het bedrijf claimde dat het diezelfde technologie ook kon ontwikkelen voor autobatterijen. Autobouwer Daimler, moederbedrijf van Mercedes, en energiereus BP investeerden in StoreDot om dat project financieel te ondersteunen.

Van ontwikkeling tot productie

Wat maakt de batterijen van StoreDot zo revolutionair? De truc zit hem in de kern van de batterij. De anode, waarlangs de stroom de batterijpool binnenkomt, is opgebouwd uit nanomateriaal in plaats van grafiet. Het nanomateriaal metalliseert niet zoals het grafiet doet bij hogere hoeveelheden stroom. Daardoor kunnen de stroompartikels sneller doorstromen.

Op technologisch vlak stond StoreDot al redelijk ver met de ontwikkelingen van de snelle batterijen. Het Israëlische bedrijf meent dat de batterij vijf minuten opladen een rijbereik van ongeveer 300 kilometer geeft. Daarmee zijn de meeste moderne elektrische wagens nog niet volledig opgeladen, maar het is toch een grote sprong vooruit. Maar veel verder dan labo-experimenten was StoreDot nooit gekomen.

Tesla Batterij

Nu heeft het bedrijf middels een persbericht aangekondigd op commercieel vlak een grote stap gezet te hebben. In de fabriek van een Chinese batterijproducent EVE Energy werd de eerste lading batterijen geproduceerd buiten een laboratoriumomgeving. Het Israelische bedrijf meent dat hun batterijtechnologie daarmee klaar is voor commerciële productie op grote schaal.

Commercialisering is nog veraf

Toch temperen batterijexperten het nieuws nog enigszins, lezen we in De Tijd. Er zijn nog enkele obstakels die de commercialisering van dit nieuwe type batterijen kunnen belemmeren. Ten eerste is het af te wachten hoe snel autofabrikanten de batterijen van StoreDot zullen willen aankopen. Het bedrijf heeft zelf nog geen informatie gegeven over hoeveel hun technologie zou moeten kosten voor fabrikanten. Er is ook nog maar weinig informatie bekend over de levensduur van de batterij.

Het grootste obstakel vormen wellicht laadpalen. Als een wagen met een batterij van StoreDot zou ingeplugd worden aan een 100 kW-laadpaal, zou die na 5 minuten een rijbereik van 160 km hebben. Om de batterijtechnologie dus echt te laten renderen, zou een nieuw type laadpalen moeten worden ontwikkeld.

elektrische wagen

Een knap staaltje technologie, maar wat denken jullie? Zou jij je autobatterij in vijf minuten willen kunnen opladen? Geef je mening in de reacties!

Advertentie

3 REACTIES

  1. Als dit veilig en mogelijk was ja maar heb geen auto maar zijn ze goed getest op levens duur en brand veiligheid . En dan nog eens de aan passing van de electrische laadpalen dat drukt erg op de kosten hadden ze dit niet eerder kunnen gedaan hebben van begin af . Er zijn toch al veel jaren over heen gegaan toen ze de electrische wagen hebben ontwikkeld had toch ineens kunnen gebeurt zijn .

    • Dag Nancy,

      Over de levensduur van dit type batterij is op dit moment nog maar weinig informatie bekend. Dat is één van de meest belangrijke vragen die de ontwikkelaars nog zullen moeten oplossen. Ik verwacht dat het zeker nog enkele jaren zal duren vooraleer er effectief auto’s op de markt komen met deze batterijen.

  2. Ons elektriciteitsnet kan zoiets niet aan: 100kWh in 12 minuten laden vraagt een stroom van 0,5 MWh. Bereken maar eens hoeveel wagens je maximaal kunt laden met het huidig elektrisch energieaanbod. Het gaat veel verder dan enkel het aanpassen van een laadpaal. Als chauffeurs na werktijd en voor thuis te komen binnenkort massaal nog allemaal eerst even de wagen opladen, gaat het hele elektriciteitsnet er elke avond onderuit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here