Voor het eerst in zijn geschiedenis mag OPPO zich marktleider noemen in China. Dat heeft het grotendeels aan het eigen succes te danken, maar ook aan de problemen van een ander.

Advertentie

De wissel aan de top blijkt uit martkcijfers van Counterpoint Research. Die schatten het martkaandeel van OPPO eind januari op 21%. Daarmee heeft OPPO een zeer nipte voorsprong op Huawei en Vivo die beiden rond de 20% bengelen. Xiaomi en Apple sluiten de top vijf af met 16%. Sporen van Samsung hoef je op de Chinese markt nooit te zoeken.

Het behalen van de koppositie in thuismarkt China is een groot succes voor OPPO. Het is namelijk de eerste keer sinds de oprichting in 2004 dat de smartphonefabrikant daar in geslaagd is. Counterpoint schrijft het succes toe aan een geslaagde heroriëntering van het productportfolio die OPPO in 2020 doorvoerde. Centraal in die strategie stond de lancering van de Reno5 in december, een smartphone die nog niet verkrijgbaar is in België, maar eveneens het toevoegen van lager geprijsde 5G-toestellen. In China staan commerciële 5G-netwerken al min of meer punt zodat ook de consument er gebruik van kan maken. De 5G-middenklasser A73 5G ligt al wel bij ons in de winkelrekken. Je leest hier onze review van dit toestel.

De A73 5G speelde een belangrijke rol in OPPO’s succes.

De een zijn dood is de ander zijn brood

Dat extra marktaandeel heeft OPPO natuurlijk wel van een concurrent moeten afsnoepen. Volgens de analisten van Counterpoint profiteert het bedrijf optimaal van de problemen van Huawei. Het bedrijf was tot en met vorig jaar de onbetwistbare marktleider op de Chinese markt. Maar de effecten van de Amerikaanse handelsban begint Huawei nu ook ‘thuis’ te voelen. Een eerste teken aan de wand zagen we al bij de lancering van Apple’s iPhone 12, al was het verval al vroeger ingezet. Nu doet OPPO dus haasje over. Het gezegde ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’ geldt als geen ander op een competitieve markt als de smartphone-industrie.

OPPO heeft nu ook de Europese markt in het vizier. Wereldwijd is OPPO de vijfde grootste fabrikant, maar in Europa zijn ze nog relatief nieuw. Toch wil OPPO over enkele jaren één van de grootste en als het kan de grootste fabrikant worden in het Europese continent. De volgende stap in het bereiken van die missie zet de fabrikant aanstaande donderdag met de lancering van het nieuwste vlaggenschip Find X3.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here