In-app-aankopen Netflix Apple

Hoewel Netflix zijn in-app-aankopen er nooit kwamen, heeft Apple er alles aan gedaan om de streamingdienst op andere gedachten te brengen.

Advertentie

Die informatie is komen bovendrijven in het kader van de rechtszaak van Epic tegen Apple. Het was 9to5 Mac dat de documenten spotte. Even kort samenvatten: de game-ontwikkelaar achter Fortnite vond het niet kunnen dat Apple zomaar 30 procent commissie opstrijkt van in-app-aankopen. In augustus verwijderde Apple Fortnite uit de App Store. De reden? De gameontwikkelaar had zijn eigen betaalsysteem ontwikkeld om de commissies van Apple te ontwijken. 

Netflix paaien 

Nu blijkt dat Apple Netflix heeft proberen paaien. Zo wou de Amerikaanse techreus voorkomen dat die een hoop inkomsten uit commissies zou mislopen. Uit de documenten blijkt dat Apple had aangeboden om Netflix te promoten in zijn winkels, voor zoekadvertenties wou betalen en Netflix zelfs kon bundelen met Apple-toestellen.  

Netflix besloot al in december van 2018 om niet te beginnen met in-app-aankopen. Maar die beslissing was nog niet genomen toen het bewuste e-mailverkeer met Apple plaatsvond. Daaruit blijkt dat Netflix graag een studie zou willen laten uitvoeren om na te gaan wat voor effect het zou hebben om in-app-aankopen binnen iOS uit te schakelen. De streamingdienst was bezorgd om de trend dat klanten die via iOS Netflix kochten sneller de neiging zouden hebben om hun abonnement op te zeggen dan zij die via andere wegen een abonnement namen. Wellicht maakten ze zich net als Epic zorgen om de verloren inkomsten, door de 30 procent commissie van Apple. 

Avances afgeweerd 

Apple leek dus een aanzienlijke brok inkomsten mis te lopen. Aanvankelijk zou het bedrijf Netflix willen hebben afstraffen, maar probeerde uiteindelijk op een goed blaadje te staan bij de streamingservice. Apple benadrukte dat het toch heel wat promowerk had verricht voor Netflix en dat zij hun content zichtbaarder maakten dan andere ontwikkelaars. Dankzij Apples advertenties zou de verkoop van Netflix-abo’s in die periode met 7 procent gestegen zijn. Daarnaast kreeg wie zich aanmeldde een uitzonderlijke korting, iets wat andere partners nooit deden. 

Netflix ging uiteindelijk niet op de avances in om te starten met extra aankopen binnen zijn app. Die beslissing heeft hen ook geen windeieren gelegd. Onlangs rondde het streamingplatform de kaap van de 200 miljoen abonnees. 
 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here