toezichtcomité Facebook adviseren over doxing

Facebook heeft het toezichtcomité gevraagd om hen te adviseren over doxing. Dat is het publiceren van persoonlijke gegevens.

Advertentie

Het toezichtcomité komt aan de vraag tegemoet en gaat Mark Zuckerberg en de zijnen ondersteunen in een aangepast beleid. Het gaat dan vooral om het delen van private residentiële informatie, zoals je thuisadres. Het is de eerste keer dat Facebook het comité om hulp vraagt zonder daar een grote aankondiging bij te schrijven. Het sociale medium zei in een mededeling wel dat het hulp inriep omdat het beleid “belangrijk en moeilijk” is. 

Doxing voorkomen 

Volgens de gebruiksovereenkomst op Facebook is het niet toegelaten om informatie te delen waarmee je jezelf of anderen kan identificeren, waaronder ook foto’s van een woonst. Dat lijkt misschien heel duidelijk, maar Facebook wil voorkomen dat mensen ‘doxed’ worden: hun persoonlijke gegevens mogen niet zomaar te grabbel gegooid worden en anderen moeten je privésfeer respecteren. Concreet wil Facebook dat het Oversight Board precies helpt omschrijven welke informatie wel publiek toegankelijk mag zijn. 

“Facebook vraagt om ondersteuning. We gaan hen helpen om te bepalen welke informatie publiek toegankelijk mag zijn. Dat wil zeggen dat die informatie dus op Facebook gedeeld kan worden”, legt het toezichtcomité uit. “Het bedrijf vroeg om onze mening over bronnen die niet eenvoudig toegankelijk of betrouwbaar zijn. We gaan samen uitwerken of en hoe een bepaalde bron uitgesloten moet worden om na te gaan of informatie al dan niet publiek beschikbaar is.” 

Weloverwogen beleid 

Mark Zuckerberg en co willen met andere woorden duidelijke richtlijnen, en daarmee ook uitzonderingen kunnen maken op de regels. Een te streng beleid dat alle persoonlijke informatie zou blokkeren, kan journalisten of activisten hinderen in hun maatschappelijke functie. Is het beleid te los, dan kunnen een aantal mensen makkelijker lastiggevallen worden. 

Het Oversight Board is momenteel op zoek naar publieke feedback. Die zal het in rekening brengen om tot een goede beslissing te komen. Nog tot 9 juli kunnen gebruikers hun zegje doen. Hoewel Facebook niet verplicht is om de aanbevelingen te volgen, moet het wel uitgebreid reageren op de adviezen van het comité. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here