Twitter van Musk

Elon Musk heeft de verificatieplannen voor Twitter Blue tijdelijk in de ijskast gezet. Hij wil eerst de problemen met imitatieaccounts oplossen.

Musk hintte op 16 november nog op een herlancering van de Blue-verificatie op 29 november. Dat plan lijkt nu van de rails door problemen met impersonalisatie. Elon Musk schrijft op Twitter dat de Blue-verificatie in de ijskast staat tot “men het vertrouwen heeft dat imitatie gestopt kan worden.” Tot die tijd zal het vermoedelijk ook niet mogelijk zijn om een Blue-abonnement te nemen.

Problemen met Twitter Blue

Met dat abonnement werden accounts automatisch ‘geverifieerd’, wat tot een enorme chaos leidde. Gebruikers impersonaliseerde onder meer bekende acteurs en bedrijven. Zelfs Elon Musk werd door gebruikers geïmiteerd. Lang hield het genot van de verificatie echter niet aan: Musk besloot dat zogenoemde parody-accounts dit te allen tijde in hun bio en naam moesten vermelden. Deden ze dit niet dan riskeerden de eigenaren een definitieve blokkade van Twitter.

Twitter probeerde hiermee eventuele reputatieschade bij beroemdheden, bedrijven en politici (en ander overheidspersoneel) te dempen. Bovendien moest het voorkomen dat twitteraars berichten van zulke imitatie-accounts aanzagen voor echte berichten van een bedrijf. Voor Eli Lilly, een van ‘s werelds grootste insulinefabrikanten, kwam het gewijzigde beleid te laat. Een gebruiker schreef op een imitatieaccount dat “insuline vanaf nu gratis is”. Veel mensen dachten dat het om een officieel bericht van Eli Lilly ging. Dat leidde tot een daling van de beurskoers van 4,37 procent.

Nieuwe verificatievinkjes

Musk heeft de plannen voor Twitter Blue-verificatie weliswaar in de ijskast gezet, maar stilzitten is er niet bij. Hij wil dat er twee types van het verificatie-vinkjes komen: één voor personen, en een voor bedrijven. Onbekend is welk doel de topman hiermee wenst na te streven. Twitter zal immers nog altijd niet bij bedrijven of personen nalopen of de gegevens op hun profiel juist zijn.

Ondanks de interne chaos ervaart het platform volgens Elon Musk hoogtij. Het bedrijf verwelkomde afgelopen week 1,6 miljoen nieuwe actieve gebruikers. Daarmee bereikte het platform een ‘all-time’ high van 259,4 miljoen actieve gebruikers op één week tijd.

Of Twitter daar commercieel ook de vruchten van weet te plukken, is ongeweten. Wereldwijd is de reclamebranche in shock van de wijzigingen die Musk doorvoerde. IPG Mediabrands, een van de vier grootste reclamebureaus wereldwijd, adviseert klanten inmiddels om Twitter te mijden. Daarmee dreigt Twitter een belangrijke inkomstenbron te verliezen.