Nieuws

Amazon lanceert mobiel betaalmiddel om offline te betalen

Amazon zet voet aan wal van de fysieke paymentmarkt. De online retailer lanceert Amazon Pay Places, een mobiele betaalmethode die in de winkelstraat gebruikt kan worden.

In zes Amerikaanse steden kunnen klanten al betalen met de Amazon-app. Voorlopig is de betaalmethode enkel aanvaard in restaurantketen TGI Friday’s.

Opvallend is dat het betalen gebeurt via de algemene Amazon-app. Daar worden klanten verwezen naar de ‘Programs & Features’-tab, waar ook andere toepassingen van de online retailer te vinden zijn. Langs die weg kunnen klanten via de app het menu van de restaurants bekijken en vanuit de toepassing bestellen en betalen. Daarna kan de bestelling worden opgehaald in één van de deelnemende vestigingen.

Na de proefperiode wil Amazon de betaalmethode uitrollen naar andere retailers buiten de horeca-sector.

Amazon Pay

Amazon Pay Places is een uitbreiding van een bestaande betaalmethode: Amazon Pay. Het Paypal-alternatief werd in 2007 gelanceerd en is vooral gericht op online betalen bij externe handelaars. Zo konden Amazon-klanten hun Amazon-account gebruiken om ook op andere online platformen hun bestellingen af te ronden, waardoor het afrekenen sneller en gebruiksvriendelijker kan. De dienst is beschikbaar in de VS, en in enkele Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland.

Platform

Door de betaaloplossing uit te breiden, versterkt Amazon zijn positie als alomtegenwoordig merk. Op de paymentsmarkt heeft het in de VS alvast een kleine voorsprong. Nieuwe betaalmethodes als Stripe, Payconiq of SEQR hebben als grootste obstakel dat ze consumenten moeten overtuigen om hun app zelfs maar te downloaden, terwijl Amazon consumenten enkel moet vertellen waar ze de nieuwe uitbreiding kunnen vinden. Natuurlijk moet de retailer gebruikers nog wel voldoende incentive bieden vooraleer ze overschakelen van cash, betaalkaart of andere middelen.

Amazons beweging naar on- en offline betalen doet denken aan de opkomst van het Chinese WeChat. Het sociale netwerk groeide uit tot een allesomvattend platform voor e-commerce, payments, reserveringen en comunicatie. Door de recente uitwijkingen naar sociaal medium, chat-app en offline betaalmiddel, lijkt Amazon dezelfde weg op te gaan.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/168460/amazon-maakt-intrede-op-maaltijdboxenmarkt/

 

 


 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business