Nieuws

Apple wil AI-startup kopen om privacyproblemen op te lossen

Apple Vision Pro
© Apple
De Apple Vision Pro zorgt reeds voor privacyzorgen bij Amerikaanse burgers. Een AI-startup kan Apple helpen die zorgen weg te nemen.

In de Verenigde Staten is de Apple Vision Pro sinds begin februari te krijgen. Bij Apple weigeren ze om het apparaat een VR-headset te noemen. In plaats daarvan gaat het om een “Spatial Computing”-toestel. Nog geen twee weken na de lancering zorgt die spatial computing al voor kopzorgen.

Die zorgen leven niet zozeer bij wie de Apple Vision Pro gebruikt, maar eerder voor wie zich in de omgeving bevindt. Het toestel is namelijk in staat om gedetailleerde opnames te maken. Daarmee kan heel wat informatie opgenomen worden, ook als dat niet de bedoeling is. Om een antwoord te bieden op de privacyzorgen, kijkt Apple in de richting van Brighter AI. Die Duitse AI-startup specialiseert zich in anonimisatietechnologie.

Anoniem in beeld

Met andere woorden: de technologie van Brighter AI is erop gericht om mensen onherkenbaar te maken. Het bedrijf ontwikkelde een techniek waarbij dat gedaan wordt zonder de ervaring naar beneden te halen. De typische blur, zoals je die op tv weleens ziet, komt bij Brighter AI niet voor. De technologie die ze “Deep Natural Anonymization 2.0” noemen, vervangt als het ware gezichten en nummerplaten.

© Brighter AI

Op die manier krijg je toch de informatie die je wilt, maar op een andere manier. Lopen er toevallig mensen door je video? Dan zullen die door de technologie een ander uiterlijk aangemeten krijgen. Rijdt er een auto door het beeld? De technologie is ook in staat om de nummerplaat te herkennen. In plaats van die Google Maps-gewijs te vervagen, zorgt de technologie ervoor dat er iets anders komt te staan. Aan het beeld lijkt dus niets mis of veranderd, terwijl zo’n zaken toch onherkenbaar gemaakt zijn.  

Apple blijkt geïnteresseerd in de Duitse AI-startup en diens technologie en is momenteel in gesprek met het bedrijf. Die gesprekken moeten uiteindelijk leiden tot een overname van het bedrijf. Voor Apple zou het alvast een goede zaak zijn: de technologie zorgt ervoor dat alles in overeenstemming is met de GDPR, zonder dat de ervaring erdoor afgebroken wordt. Apple zou de technologie bovendien op meerdere plekken kunnen inzetten, zoals in hun eigen Maps-app.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business