Apple behoudt troon op tabletmarkt, ondanks dalende verkoop
De IDC becijferde dat de tabletverkopen in het eerste kwartaal met 0,5% stegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal verscheepten fabrikanten circa 30,8 miljoen tablets. Apple voert de markt aan met 9,9 miljoen verkochte iPads, goed voor een marktaandeel van 32%. Echter, ten opzichte van vorig jaar daalde het aandeel iPads aanzienlijk: de verkoop daalde met 8,5% op jaarbasis.
Samsung behoudt, net als in voorgaande kwartalen, de tweede plaats. Net als Apple zag de Zuid-Koreaanse elektronicagigant zijn marktaandeel krimpen, van 23,2% in Q1 2023 naar 21,7% in het eerste kwartaal van 2024. De jaar-op-jaarkrimp is met 5,8% iets kleiner: de Koreanen verscheepten nog 6,7 miljoen tablets.
De teruggang bij Apple wordt met name toegeschreven aan het uitblijven van nieuwe iPads. De huidige iPad-modellen dateren al van 2022. De marktonderzoeker verwacht dat Apple’s verkopen weer zullen stijgen na de introductie van de nieuwe iPad Air- en Pro-modellen.
Ook bij Samsung wordt het gebrek aan nieuwe modellen gezien als de potentiële oorzaak van de krimp. De elektronicagigant had bovendien last van sterke promotieacties van concurrenten in Azië en Europa. AI moet Samsung helpen bij het herstel van zijn verkoopcijfers, zo luidt het.
Groei Chinese concurrenten
Chinese tablets bezetten de derde tot en met vijfde plaats. Dit zijn ook de enige spelers die in het eerste kwartaal een stijging van de verkoop zagen. Xiaomi’s verkoop steeg met maar liefst 92,6%, terwijl Huawei een toename van 43,8% noteerde. Ook Lenovo verkocht meer tablets, met een stijging van 13,2%. Deze toename wordt deels veroorzaakt door de vraag vanuit de Chinese markt: westerse fabrikanten verliezen daar aan populariteit. Dit is niet zo vreemd, aangezien bedrijven hun werknemers verplichten om Chinese apparatuur te gebruiken. Dit geldt ook voor smartphones.
Tegelijkertijd blijkt Xiaomi ook buiten China ongekend populair te zijn, aldus IDC. “Xiaomi kende een driecijferige groei in bijna alle regio’s waar het bedrijf actief is.”